رفتن به مطلب
ایران سی اف سی

سای (Sai)، دای (Dai) و میکردائو (MakerDao) چیست؟

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

ارز دیجیتال سای یکی از امیدوارکننده‌ترین پروژه‌های اخیر در فضای ارزهای دیجیتال است. در این مقاله به طور کامل با این پروژه و اکوسیستم «میکردائو» (MakerDAO) آشنا می‌شوید.

ارز دیجیتال سای چیست؟

«سای» (Sai) که قبلا نامش «Dai» بود، یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز با ارزش ثابت است و قیمت آن همواره برابر با یک دلار آمریکاست که روی بلاک چین اتریوم و در اکوسیستمی به نام میکردائو ساخته می‌شود. اما سای دقیقاً چه مشکلی را حل می‌کند و هدفش چیست؟

ارز دیجیتال سای: یک استیبل کوین

قیمت یک ارز دیجیتال می‌تواند در یک روز و یا حتی در چند ساعت، نوسانات نامتعارفی را تجربه کند. این نوسانات حتی برای کوین‌هایی با حجم بازار بسیار بالا مانند بیت کوین نیز اتفاق می‌افتد. با اینکه این پدیده فرصت مناسبی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد که با نوسان‌گیری از بازار به سودهای بالایی برسند، اما این نوسانات، مانع از پذیرش ارزهای دیجیتال به صورت گسترده، و مقبولیت آن‌ها به عنوان ارزهایی قابل اعتماد خواهد شد.

همچنین برای معامله‌گرانی که هر روز درگیر معامله و ترید ارزهای دیجیتال هستند، نوسانات شدید ارزش می‌تواند به قیمت ضررهای سنگین تمام شود. به همین دلیل ارزهای دیجیتالی تحت عنوان استیبل کوین (StableCoin) وارد بازی شدند. این ارزها که به آن‌ها «ارزهای دیجیتال باثبات» هم گفته می‌شود، ارزشی ثابت دارند و از معامله‌گران در مقابل نوسانات محافظت می‌کنند.

قیمت یک استیبل کوین به یک دارایی پایدار مانند دلار آمریکا وابسته است تا نوسانات غیرمتعارفی را که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، کاهش دهد.

ارز دیجیتال تتر (Tether) با نماد USDT مشهورترین استیبل کوین بازار است که پشتوانه دلار دارد. نحوه کار تتر و بیشتر استیبل کوین‌های فعلی به این صورت است که به اندازه‌ی میزان واحدهای تولیدشده، در حساب‌های بانکی ارز ملی واقعی نگهداری می‌شود.

مثلا اگر ۱ میلیارد واحد USDT صادر شود، باید ۱ میلیارد دلار پول واقعی در حساب‌های بانکی ذخیره شود. اما تفاوت این ارز دیجیتال با استیبل کوین‌هایی مثل تتر چیست که آن را از بقیه متمایز می‌کند؟

ارزهای دیجیتال باثباتارزهای دیجیتال باثبات

برخلاف سایر ارزهای دیجیتال باثبات که قیمتشان با پشتوانه فیات سپرده‌گذاری شده در بانک ثابت می‌ماند، قیمت سای با وثیقه‌گذاری یک ارز دیجیتال مانند اتریوم در یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) به نام صندوق سپرده‌گذاری ثابت می‌ماند.

سای بر خلاف سایر ارزهای باثبات، غیرمتمرکز است و برای استفاده از آن نیاز نیست به هیچ نهاد ثالثی اعتماد کرد. به عبارت دیگر استیبل‌ کوین‌‎ها به دو دسته متمرکز و توزیع‌شده تقسیم می‌شوند.

استیبل‌ کوین متمرکز

استیبل‌ کوین‌های متمرکز معمولاً توسط یک ارز فیات یا یک کالا پشتیبانی می‌شوند. همانطور که گفتیم تتر مثالی از استیبل‌ کوین‌های پشتیبانی شده با فیات (دلار) است و «پترو» نیز یک ارز دیجیتالِ باثبات پشتیبانی شده با کالا (نفت) است که توسط دولت ونزوئلا و برای مقابله با ابَرتورم جاری در این کشور ایجاد شده است.

مشکلی که جامعه ارزهای دیجیتال با استیبل کوین‌های متمرکز دارد این است که برای استفاده از این کوین‌ها باید به یک نهاد ثالث و متمرکز اعتماد شود، و این دقیقاً در تضاد با ماهیت ارزهای دیجیتال است.

استیبل کوین غیرمتمرکز

استیبل‌ کوین‌های توزیع‌شده یا غیرمتمرکز توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند و این باعث می‌شود امن‌تر، شفاف‌تر و سریع‌تر باشند و نیاز به اعتماد به یک ارز فیات یا نهاد ثالث در آن‌ها وجود نداشته باشد.

استیبل کوین‌های غیرمتمرکز از فناوری بلاک چین برای حفظ ثبات قیمت استفاده می‌کنند و این، تفاوت عمده‌یِ آن‌ها با استیبل کوین‌های متمرکز است. ثبات قیمت در این ارزها از طریق وثیقه‌گذاری و همچنین معرفی ابزارهای اضافی و مشوق‌ها تضمین می‌شود.

سای اولین ارز دیجیتال باثبات غیرمتمرکز است که با هدف حفظ ثبات قیمت، بدون نیاز به پشتوانه فیزیکی مانند فیات یا کالا به وجود آمد.

برای داشتنِ سای دو راه وجود دارد؛ خرید سای از صرافی‌های ارز دیجیتال و یا تولیدِ سای. روش اول بسیار آسان‌تر و بی‌دردسرتر است. اما چیزی که سای را از تمام ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند، همان روش دوم و یا «تولیدِ سای» است.

سای چگونه کار می‌کند و چگونه قیمتش ثابت می‌ماند؟

سای یک استیبل‌ کوین است که در یک قرارداد هوشمند اتریوم به نام میکردائو ایجاد شده و هم‌قیمت با دلار آمریکاست، به این معنی که قیمت آن برای همیشه تقریباً با یک دلار برابر خواهد بود.

میکردائو یک قرارداد هوشمند بر بستر شبکه اتریوم است. و توسط اتر، ارز دیجیتال شبکه اتریوم، و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌شود. به همین دلیل کاملاً غیرمتمرکز است، چون ثبات آن توسط یک اکوسیستم غیرمتمرکز تامین می‌شود و به هیچ بانک، دولت و نهادِ ثالث متمرکزی وابسته نیست.

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که سای چگونه با پشتوانه یک ارز دیجیتال دیگر، ثبات قیمت خود را حفظ می‌کند، در حالی که آن ارز دیجیتال، خود قیمتِ متغیری دارد. در این بخش به این سوال اساسی پاسخ داده خواهد شد.

وثیقه‌گذاری اتر برای تولید ارز دیجیتال سایوثیقه‌گذاری اتر برای تولید ارز دیجیتال سای

ثبات قیمت سای از طریق سیستم امانت‌گذاری در شبکه اتریوم اداره می‌شود. برای تولید سای، کاربر باید ارز دیجیتال خود را در یک «صندوق سپرده‌گذاری» و یا «Vault» واریز کند. این صندوق سابقاً «Collateralized Debt Position» و یا به اختصار «CDP» نام‌گذاری شده بود. ابتدا برای وثیقه‌گذاری در این صندوق فقط از اتر استفاده می‌شد، اما در حال حاضر از ارز دیجیتال بت نیز می‌توان برای وثیقه‌گذاری استفاده کرد.میکردائو قصد دارد ارزهای دیجیتال دیگری را نیز به عنوان وثیقه برای تولید سای بپذیرد، از جمله این ارزها می‌توان به اگر (REP)، گولم (GNT)، اومیسه گو (OMG)، زیرو ایکس (ZRX) و دیجیکس دائو (DGD) اشاره کرد.

Vault یا صندوق، مانند یک آدرس اتریوم عمل می‌کند. به عبارت دیگر شما برای ساخت سای فقط کافی است به سایت میکردائو مراجعه کنید و با اتصال کیف پول اتریوم خود به سیستم، برای آن اتر یا بت بفرستید تا بتوانید سای تولید کنید (در ادامه نحوه عملی تولید سای آموزش داده خواهد شد).

برای تولید مقدار مشخصی از سای، باید حداقل یک و نیم برابرِ همان مقدار، اتر یا بت در صندوق وثیقه‌گذاری شود. پس برای تولید هر واحد سای، باید ۵۰ درصد بیشتر از سایِ مورد نیاز، اتر یا بت وثیقه‌گذاری شود تا در صورت افت شدید قیمت این ارزها، پشتوانه‌یِ سای حفظ شود. البته کاربران معمولاً بیشتر از ۱.۵ برابر سایِ درخواستی، وثیقه‌گذاری می‌کنند.

وثیقه‌گذاری اتر برای تولید ارز دیجیتال سای وثیقه‌گذاری اتر برای تولید ارز دیجیتال سای

مکانیسم حفظ ثبات قیمت سای

همانطور که گفته شد، هر کاربر می‌تواند در صندوق سپرده‌گذاری کرده و سای تولید کند. به این ترتیب انتظار می‌رود با افزایش تولید آن توسط کاربران (افزایش عرضه)، قیمت کاهش پیدا کند، و با کاهش تولید، قیمت افزایش یابد. اما چرا قیمت سای همواره ثابت است و از عرضه و تقاضا تاثیر نمی‌پذیرد؟

فرض کنید محمد می‌خواهد ۱۰۰ سای تولید کند. برای این کار باید مقداری اتر یا بت به ارزش حداقل ۱۵۰ دلار در صندوق سپرده‌گذاری کند. با این سپرده‌گذاری، محمد بلافاصله ۱۰۰ سای (۱۰۰ دلار) دریافت می‌کند و می‌تواند این ۱۰۰ سای را به هر روشی که خودش می‌خواهد استفاده کند. در این مدت مبالغ وثیقه‌گذاری شده فریز می‌شوند و محمد نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

هر وقت محمد بخواهد مبالغ خود را بازیابی کند، باید سای را بازگرداند و اتر یا بت دریافت کند. در این فرآیند کارمزدی نیز به شبکه میکردائو پرداخت می‌کند که از آن به عنوان «Stability Fee» یا «کارمزد حفط ثبات» یاد می‌شود. کارمزد حفظ ثبات ابتدا با ارز دیجیتال «MKR» پرداخت می‌شد که کوین دیگری از اکوسیستم میکردائو است. اما در حال حاضر کارمزد حفظ ثبات نیز با سای پرداخت می‌شود.

بازپرداخت سای و آزادسازی وثیقه بازپرداخت سای و آزادسازی وثیقه

محمد با بازیابی ارز دیجیتال خود (اتر، بت و …)، سای و مقداری کارمزد حفظ ثبات به شبکه میکردائو بازمی‌گرداند. کارمزد به شبکه تعلق می‌گیرد و سای‌های بازپرداخت شده سوزانده می‌شوند. چون سای ارز دیجیتالی است که به پشتوانه نیاز دارد. با بسته شدن صندوق و برداشتِ اتر یا بت از آن، سای دیگر پشتوانه‌ای ندارد و باید از بین برود.

نکته اصلی در مورد ثبات قیمت سای، کارمزد حفظ ثبات است. این کارمزد با سایر کارمزدهای مرسوم در کیف پول‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال متفاوت است!

سای دارای دو قیمت متفاوت است، «قیمت هدف» و «قیمت بازار». اکوسیستم میکردائو همواره می‌خواهد قیمت سای یک دلار باقی بماند، پس یک دلار قیمت هدفِ سای است. به قیمتی که در صرافی‌های ارز دیجیتال دیده می‌شود قیمت بازار گفته می‌شود که اندکی با قیمت هدف اختلاف دارد.

هدف اصلی سیستم میکردائو برابر کردن قیمت بازار با قیمت هدف است. وقتی قیمت بازار کاهش می‌یابد، سیستم کارمزد ثبات را کاهش می‌دهد تا کاربران برای بازگرداندن به صندوق ترغیب شوند. با کاهش تعداد سای موجود در بازار، قیمت افزایش یافته و به قیمت هدف که یک دلار است نزدیک می‌شود.

با افزایش قیمت سای در بازار، سیستم کارمزد ثبات را افزایش می‌دهد. در این حالت محمد ترجیح می‌دهد وثیقه خود را در صندوق نگه دارد. چون در شرایط فعلی، بازپس‌گیری وثیقه مستلزم پرداخت کارمزد بالاتری است. پس مقدار زیادی سای در بازار می‌ماند (افزایش عرضه)، و قیمت شروع به ریزش می‌کند.

بنابراین با دو مکانیسم ساده «کارمزد ثبات» و «عرضه و تقاضا» قیمت سای همواره در نزدیکی یک دلار باقی می‌ماند. پس ثباتِ ارزشِ سای جادویی نیست، بلکه با استفاده از سه پارامتر «ریاضی»، «اقتصاد» و «کدهای منبع‌باز» امکان‌پذیر می‌شود.

مزایای سای نسبت به فیات و دیگر ارزهای باثبات

ارز دیجیتال سای هم نسبت به دلار و هم نسبت به ارزهای دیجیتال باثبات متمرکز مانند تتر، مزایایی دارد که به مرور چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

بدون مرز

حدود ۱.۸ میلیارد نفر در دنیا به بانک دسترسی ندارند و این یعنی بیش از یک چهارم جمعیت دنیا. عدم دسترسی به بانک به معنای عدم دسترسی به خدمات مربوط به ارزهای فیات از جمله دلار است. با وجود ارزهای دیجیتال باثبات مانند سای، تمام مردم دنیا می‌توانند از خدمات مالی بهره بگیرند، بدون اینکه نیازی به بانک داشته باشند.

قابلیت برنامه‌ریزی

سای قابلیت برنامه‌ریزی دارد (Programmable). برای مثال اگر ارز دیجیتال دارید و باید هر ماه حقوق صدها نفر را پرداخت کنید، می‌توانید با استفاده از سای و با یک قرارداد هوشمند این کار را انجام دهید. قراردادهای هوشمند در هر زمانی از روز و هر روز هفته اجرا می‌شوند و محدودیت‌های مربوط به ساعت کاری بانک‌ها در آن‌ها وجود ندارد.

انتقالِ آسان

انتقال پول نقد مخصوصاً در مقیاس بین‌المللی بسیار سخت است. استفاده از سیستم‌هایی مثل سوئیفت نیز مستلزم صرف زمان زیاد و پرداخت کارمزدهای بالاست. در مقابل استفاده از سای آسان است، تراکنش‌های آن به سرعت انجام می‌شوند و نیاز به پرداخت کارمزدهای بالا نیست.

غیرمتمرکز

یکی از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن ارزهای دیجیتال، و یکی از بزرگترین مزیت‌های آن نسبت به فیات، تمرکززدایی است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله‌یِ «ارزهای دیجیتال و تمرکززدایی» را مطالعه کنید.

سای در این زمینه علاوه بر ارزهای فیات، بر سایر ارزهای دیجیتال باثبات نیز برتری دارد. به عنوان نمونه، USDT به عنوان برترین ارز دیجیتال باثبات، توسط بنیاد تتر پشتیانی می‌شود. به ازای تولید هر تتر، یک دلار در بانک سرمایه‌گذاری می‌شود. این یک دلار پشتوانه‌ی تترِ تولید شده است. ما برای استفاده از تتر ناچاریم به بنیاد تتر به عنوان یک نهاد متمرکز و ادعاهای آن اعتماد کنیم. در حالی که از سابقه نچندان درخشان این بنیاد در جریان رسوایی صرافی بیتفینکس و شایعات مربوط به انتشار کوین‌های بدون پشتوانه توسط تتر آگاهیم.

سای به هیچ نهاد متمرکزی وابسته نیست. پشتوانه‌ی آن اتر یا بت است که خود، ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند. علاوه بر این سای توسط هیچ ارز فیاتی پشتیبانی نمی‌شود و به طور کامل از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند.

شفاف و منبع‌باز

کدهای ارز دیجیتال سای منبع‌باز و برای همه در دسترس است. و این باعث افزایش شفافیت در سازوکار سای برای عموم مردم و کاربران می‌شود.

دارای پشتوانه

در قرارداد هوشمندی که سای را منتشر می‌کند، به ازای هر یک واحد مقداری وثیقه در صندوق سپرده‌گذاری می‌شود که ارزش آن حداقل یک و نیم دلار است.

کیف پول‌های سای

سای یک توکن بر بستر ERC-20 اتریوم است. بنابراین می‌توان از کیف پول‌هایی که از توکن‌های اتریوم پشتیبانی می‌کنند، برای ذخیره‌سازی سای استفاده کرد. در ادامه به معرفی چند کیف پول از پلتفرم‌های مختلف خواهیم پرداخت که از این توکن پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول‌های سخت‌افزاری

هر سه کیف پول سخت‌افزاری معتبر موجود در بازار، یعنی لجر، ترزور و کیپ‌کی از ارز دیجیتال سای پشتیبانی می‌کنند. کیف پول‌های سخت‌افزاری از لحاظ امنیت بهترین گزینه‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال هستند.

کیف پول‌های تحت وب

کیف پول‌های مای‌کریپتو (MyCrypto)، متامسک (MetaMask) و مای‌اتروالت (MyEtherWallet) مناسب‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره‌سازی این ارز دیجیتال در فضای وب هستند. مای‌اتروالت کیف پول رسمی برای ذخیره توکن‌های ERC-20 است و توصیه می‌شود از این کیف پول برای ذخیره سای استفاده شود.

کیف پول‌های موبایلی

در پلتفرم‌های موبایلی نیز کیف پول‌هایی مانند بی‌آردی (BRD)، اج (Edge)، آرگنت (Argent) و Ethos Universal Wallet از سای پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول‌های دسکتاپ

در پلتفرم دسکتاپ (ویندوز، لینوکس و مک) می‌توانید از کیف پول‌های اتمیک و اکسودوس برای ذخیره‌سازی سای استفاده کنید.

چگونه سای تولید کنیم

اولین قدم برای تولید سای، داشتن مقداری اتر (یا بت) است. اگر اتر ندارید ابتدا باید از یک صرافی ارز دیجیتال اتر بخرید، خرید اتر به طور مستقیم و با ریال از صرافی‌های داخلی نیز امکان‌پذیر است.

برای تولید این ارز دیجیتال باید به بخش وثیقه‌گذاری سایت رسمی میکردائو مراجعه کنید.

ساختن کیف پول متامسکساختن کیف پول متامسک

در این مرحله با کلیک بر روی عبارت «MetsMask» باید یک کیف پول تحت وب برای خود بسازید. سایِ تولید شده به حساب همین کیف پول واریز شود. بعد از درست کردن کیف پول، می‌توانید یک صندوق سپرده‌گذاری ایجاد کنید.

ایجاد صندوق سپرده‌گذاریایجاد صندوق سپرده‌گذاری

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با کلیک بر روی عبارت «Open CDP» می‌توانید یک صندوق سپرده‌گذاری را برای فریز کردن اتر و تولید سای ایجاد کنید.

واریز اترواریز اتر

بعد از ایجاد صندوق، ابتدا باید مقدار سای مورد نیاز خود را وارد کنید (۱). سپس با توجه به ارزش اتر در همان لحظه، مقداری اتری را که می‌خواهید وثیقه‌گذاری کنید، تعیین کنید (۲). ارزش دلاری اتر واریزی باید از یک و نیم برابر سایِ درخواستی بیشتر باشد. ماشین حساب وب‌سایت این عدد را برای شما محاسبه خواهد کرد. این میزان، حداقل مقدار اتری است که باید واریز کنید، ولی می‌توانید مبالغ بیشتری هم سپرده‌گذاری کنید. در پایان با کلیک بر عبارت «Collateralize & Generate Sai» سای درخواستی شما تولید شده و به کیف پول متامسک واریز می‌شود (۳). شما می‌توانید آن را به یکی از کیف پول‌های شخصی خود یا به صرافی مورد نظرتان انتقال دهید.

نتیجه‌گیری

سای یک ارز دیجیتال باثبات است که قیمت آن تقریباً با یک دلار آمریکا برابر است. سای در اکوسیستم میکردائو و توسط صندوق سپرده‌گذاری تولید می‌شود. این صندوق یک قرارداد هوشمند بر بستر اتریوم است.

برخلاف سایر ارزهای دیجیتال باثبات مانند تتر که قیمت آن‌ها با پشتوانه فیات ثابت می‌ماند، سای با استفاده از یک قرارداد هوشمند غیرمتمرکز و تنظیم عرضه و تقاضا با استفاده از کارمزد حفظ ثبات، ارزش خود را همواره در حول و حوش یک دلار ثابت نگه می‌دارد.

ارز دیجیتال سای طبق آمار کوین مارکت کپ در حال حاضر پنجمین استیبل کوین بزرگ بازار ارزهای دیجیتال است.

The post سای (Sai)، دای (Dai) و میکردائو (MakerDao) چیست؟ appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.