رفتن به مطلب
برای اطمینان افزونه حرفه ای Yoast SEO Premium + extensions و قالب حرفه ای BeTheme - Responsive Multi-Purpose بصورت رایگان در سایت قرار گرفت. هر افزونه و قالب که مد نظر دارید با قیمت نصف از سایت های مشابه قرار می گیرد ×

وضعیت بازار؛ سایه پروتکل‌های لایه اول بر سر اتریوم و مشکلات شبکه

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

در روزها و هفته‌های اخیر شاهد ورود موج تازه‌ای از کاربران به پروژه‌های لایه اول بودیم. همزمان با این اتفاق، بالارفتن هزینه‌های استفاده از اتریوم باعث شده است تا شبکه‌هایی مثل اولنچ و کاردانو فرصتی برای عرض‌اندام پیدا کنند.

به گزارش کوین تلگراف، رشد حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن‌های غیرمثلی (NFT)، باعث شده است تا سرمایه‌گذاران سودهای خوبی از این بازارها به جیب بزنند. با این حال، چنین رشدهایی بدون تکیه برای پروژه‌های لایه اول مطرح نظیر بیت کوین و اتریوم ممکن نبود.

برخی از پروژه‌های لایه دوم در بحث لجستیک و حوزه مالی ادعای انقلابی‌بودن دارند، ولی آنها برای کارکرد خود به شبکه‌های توزیع‌شده‌ای امن و پرقدرت نیاز دارند تا به این اطمینان برسند که داده‌های آنها دستکاری نمی‌شود.

در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های لایه دوم روی شبکه اتریوم کار می‌کنند و همین مسئله باعث افزایش هزینه تراکنش‌ها روی شبکه اتریوم و کندترشدن روند تأیید آنها شده است.

هارد فورک لندن و مکانیزم سوزاندن کارمزدها و این ایده که به‌روزرسانی اخیر می‌تواند اتریوم را به یک دارایی ضدتورمی تبدیل کند، توجهات زیادی را به‌سوی خود جلب کرد؛ با این حال، لندن نتوانست در بحث کاهش کارمزدها تغییر گسترده‌ای ایجاد کند و میانگین کارمزدها از زمان اجرای آن همچنان روندی صعودی دارد.

افزایش کارمزدها به پروتکل‌های لایه دوم نظیر اولنچ، ترا و کاردانو این فرصت را داد تا خود را بیش از پیش نشان دهند. قیمت این ارزهای دیجیتال در هفته‌های اخیر با رشد همراه شده است و کاربران بیشتری به استفاده از آنها روی آورده‌اند. از سوی دیگر، بسیاری از پروتکل‌ها و پروژه‌ها به‌دنبال ایجاد ارتباط میان این نسل تازه از بلاک چین‌ها هستند.

بیت کوین و اتریوم

قیمت بیت کوین چند روزی است که در یک بازه ثابت بین ۴۷,۰۰۰ تا ۴۹,۰۰۰ دلار در حال نوسان است. پادشاه ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته با ۱ درصد نوسان، به زیر ۴۸,۵۰۰ دلار رسید.

در حال حاضر هر واحد بیت کوین در محدوده ۳۸,۴۰۰ دلاری معامله می‌شود. اخبار حوزه ارزهای دیجیتال در روزهای گذشته بیشتر حول محور آلت کوین‌ها چرخیده است و بیت کوین هفته‌ای آرام را پشت سر می‌گذارد.

در سوی دیگر، اتریوم هم وضعیتی مشابه دارد. هر واحد اتریوم در حال حاضر در محدوده ۳,۲۰۰ دلار معامله می‌شود. ارز دیجیتال شماره ۲ بازار در ۲۴ ساعت گذشته ۱.۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال در حال ۲.۱ تریلیون دلار است و بیت کوین و اتریوم به‌ترتیب با ۴۲ و ۱۷.۳ درصد، بیشترین سهم از بازار را در اختیار دارند. کاردانو با ۴.۲ درصد، سومین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار است.

هجوم به‌سمت اولنچ

قیمت اولنچ در ماه اوت با رشدی قابل‌توجه همراه شد. این رشد تا حدی بود که شاید بتوان AVAX را برنده بازار ارزهای دیجیتال در این ماه لقب داد.

این رشد پس از آن رخ داد که اولنچ بریج (Avalanche Bridge) در تاریخ ۲۰ ژوییه (۷ مرداد) راه‌اندازی شد. اولنچ بریج نوعی پل برای برقراری ارتباط میان بلاک چین اولنچ و اتریوم بود. اولنچ بریج یک محصول کاربرپسند بود که راه را برای ورود کاربران تازه پروژه اولنچ باز کرد.

تا هفته گذشته، این پل ارتباطی بیش از ۱ میلیارد دلار تراکنش را میان این دو بلاک چین پردازش کرد. طبق برنامه‌ها، قرار است پشتیبانی از دارایی‌های تازه‌ای نظیر استیبل کوین یواس‌دی کوین (USDC) هم به اولنچ بریج اضافه شود.

این پروتکل در قالب «برنامه تشویقی حرکت دیفای به اولنچ» با شرکت‌های مطرحی در حوزه دیفای نظیر آوی، کرو و سوشی سواپ همکاری می‌کند. این برنامه یک طرح با ۱۸۰ میلیون دلار استخراج نقدینگی است که با هدف واردکردن اپلیکیشن‌ها و دارایی‌های بیشتر به اکوسیستم توسعه یافته است.

در این برنامه، از بودجه ذکرشده برای ارائه پاداش به‌عنوان مشوق استخراج نقدینگی برای آوی، کرو و سوشی‌سواپ در یک بازه ۳ ماهه استفاده خواهد شد.

پروتکل‌های دیفایی هم که از ابتدا روی اولنچ فعالیت می‌کردند با رشدی قابل‌توجه مواجه شده‌اند و ارزش قفل‌شده روی آنها با افزایش همراه بوده است. بر اساس داده‌های دیفای لاما (DeFi Llama)، پانگولین (Pangolin) با ۳۷۹.۴ میلیون دلار و بنکی (Benqui) با بیش از ۱ میلیارد دلار دارایی قفل‌شده از جمله این پروتکل‌ها هستند.

اولنچ همچنین یک مکانیزم سوزاندن کارمزد هم ایجاد کرده است. در حال حاضر از طریق این مکانیزم چیزی بیش از ۱۸۲,۰۰۰ توکن AVAX سوزانده شده است.

ترا و تمرکز بر حوزه استیبل کوین‌ها

پروتکل بلاک چینی ترا را می‌توان از آن جهت منحصربه‌فرد دانست که تمرکز وسیعی روی استیبل کوین‌هایی با پشتوانه ارزهای فیات کرده است. ترا یواس‌دی (TerraUSD) یکی از همین استیبل کوین‌هاست.

لونا (LUNA) توکن بومی پروتکل ترا است. این ارز دیجیتال از ۲۰ ژوییه تا ۲۴ اوت، رشدی ۵۳۰ درصدی را تجربه کرد. رأی‌گیری شبکه ترا برای به‌روزرسانی شبکه و مکانیزم سوزاندن توکن‌های منحصربه‌فرد این شبکه باعث این افزایش قیمت گسترده شده است.

هفته گذشته، اعضای جامعه ترا ضمن رأی‌گیری، اعلام کردند که شبکه ترا را به شبکه اصلی کلومبوس ۵ (Columbus ۵) منتقل خواهند کرد. این مهاجرت ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) انجام خواهد گرفت.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا به حال، بسیاری از پروژه‌های مطرح در حوزه دیفای نظیر یرن فایننس و کرو از ترا در استخرهای استیبل کوین خود استفاده کردند. راه‌اندازی پروژه‌های تازه روی این بلاک چین هم باعث شده تا ترا بیش از پیش از توانایی‌هایش در بحث پرداخت‌ها بهره ببرد.

انکر پروتکل (Anchor Protocol)، یکی از محبوب‌ترین پروتکل‌های ترا است. این پروتکل به کاربران خود سود سپرده‌گذاری با نوسانات کم ارائه می‌کند و دارندگان لونا می‌توانند از توکن‌های خود به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام به‌صورت استیبل کوین استفاده کنند.

اکوسیستم ترا

پس از اضافه‌شدن اتر به‌عنوان یکی از گزینه‌های وثیقه در اواسط ماه جاری میلادی، فعالیت‌ها در این شبکه بیشتر شد.

بر اساس داده‌های دیفای لیما، از زمان پشتیبانی از اتر به‌عنوان وثیقه در اکوسیستم ترا، مجموع ارزش قفل‌شده این پروتکل به بیش از ۶ میلیارد دلار رسید. این مسئله باعث شد تا ترا به‌عنوان سومین بلاک چین بازار از حیث ارزش قفل‌شده مطرح شود. اتریوم و بایننس چین در رده‌های اول و دوم این فهرست قرار دارند.

کاردانو

یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در هفته‌های اخیر با رشد چشم‌گیری مواجه شده است. این رشد پس از پیشرفت‌های کاردانو در پشتیبانی از قراردادهای هوشمند صورت گرفت.

راه‌اندازی پشتیبانی از قراردادهای هوشمند باعث رشد بیش از ۱۹۰ درصدی کاردانو در سه هفته گذشته شد. در حال حاضر بسیاری از کاربران برای استفاده از اپلیکیشن‌های دیفای در این بلاک چین هیجان‌زده هستند.

مشارکت بالا در استخرهای سهام‌گذاری کاردانو یکی از نتایج پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است. داده‌های پول‌تول (PoolTool) نشان می‌دهد که در حال حاضر ۷۰.۹۸ درصد از عرضه کاردانو در شبکه سهام‌گذاری شده است.

پروتکل کاردانو امکان ساخت توکن‌های غیرمثلی را هم برای کاربران خود فراهم کرده است. این امکان بدون نیاز به قراردادهای هوشمند است و از طریق توکن‌های بومی انجام می‌گیرد.

در سال ۲۰۲۱، توکن‌های غیرمثلی و حوزه دیفای بیشترین توجه‌ها را به‌سمت خود جلب کرده بودند؛ از همین رو می‌توان عملکرد خوب قیمت کاردانو به این دیفای و توکن‌های غیرمثلی نسبت داد.

همزمان با نزدیک‌ترشدن ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین به پذیرش عمومی و گسترده، رقابت پروتکل‌ها و شبکه‌های مختلف هم برای پیشی‌گرفتن از یکدیگر بیشتر می‌شود.

در حال حاضر اتریوم پلتفرم لایه اول شماره یک بازار است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و تعداد استخرهای فعال آن نیز ظرفیت بالایی را در اختیار کاربران می‌گذارد. این در حالی است که ظهور پروژه‌های تازه جایگاه اتریوم را متزلزل‌‌تر از همیشه کرده است.

The post وضعیت بازار؛ سایه پروتکل‌های لایه اول بر سر اتریوم و مشکلات شبکه appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.