رفتن به مطلب
برای اطمینان افزونه حرفه ای Yoast SEO Premium + extensions و قالب حرفه ای BeTheme - Responsive Multi-Purpose بصورت رایگان در سایت قرار گرفت. هر افزونه و قالب که مد نظر دارید با قیمت نصف از سایت های مشابه قرار می گیرد ×

تفاوت کوین و توکن چیست؟ مقایسه Coin با Token به زبان ساده

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

Coin-vs-Token.png

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با شنیدن کلمات کوین و توکن در دنیای ارزهای دیجیتال، تصور کنید که هر دو کلمه هم‌معنی هستند؛ اما واقعیت این است که تفاوت‌ کوین و توکن ظریف و البته مهم است و دانستن این تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از پروژه‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشید.

در اصل کوین‌ها و توکن‌ها، از نظر منشأ، موارد استفاده و زیرساخت‌های فناوری متفاوت هستند. این تمایز برای هر کسی که قصد دارد ارزهای دیجیتال را در سطوح عمیق‌تری درک کند، مهم است. برای یادگیری ریزبینانه تفاوت کوین و توکن‌، شما را به مطالعهٔ این مقاله دعوت می‌کنیم.

کوین چیست؟

یک کوین (Coin) به‌زبانی ساده، پولی مجازی است. کوین‌ها یا به‌عبارتی سکه‌های دیجیتال، انواعی از ارزهای دیجیتال هستند که قابلیت پرداخت و خرید کالا و خدمات را فراهم می‌کنند. درواقع کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که بلاک‌چین خود را دارند، مستقل هستند و بر روی شبکه خود کار می‌کنند.

هر کوین‌، ارز مخصوص یک بلاک‌چین خاص است؛ برای مثال:

  • ‌ BTC، کوینِ بومی بلاک‌ چینِ Bitcoin،
  • ETH، کوینِ بلاک‌ چین Ethereum،
  • و LTC، کوین بلاک چین لایت کوین است.

هدف اصلی این کوین‌‌ها در واقع این است که به‌عنوان ابزارهایی برای:

  1. ذخیره ارزش
  2. و روش‌ پرداخت عمل کنند.

به‌این‌ترتیب، کوین‌ها درواقع بسیار شبیه سایر ارزهای فیات یا اشکال دیگر پول عمل می‌کنند.

کوین‌ها خصوصیات مشترکی با اشکال سنتی مبادله ارزش دارند. آن‌ها قابل‌تبدیل، قابل‌تقسیم، قابل‌حمل و محدود در عرضه هستند. این ارزهای دیجیتال، مشابه اشکال فیزیکی ابزارهای تبادل ارزش، عمدتاً به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌شوند. با‌این‌حال، برخی از کوین‌ها مانند اتر (ETH)، فراتر از نقش «مبادله ارزش» خود هستند، زیرا برای تسهیل تراکنش‌ها و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز در بلاک‌چین مربوطه خود استفاده می‌شوند.

بیت کوین (BTC)، اتر (ETH) و لایت کوین (LTC)بیت کوین (BTC)، اتر (ETH) و لایت کوین (LTC)، سه کوین محبوب و قدیمی بازار ارزهای دیجیتال هستند

علاوه بر استفاده به عنوان یک روش پرداخت، کوین‌ها همچنین می‌توانند برای سفته‌بازی استفاده شوند؛ یعنی می‌توان کوین‌ها را به امید این که قیمت آن‌ها افزایش یافته و بتوانید آن‌ها را با سود بفروشید، خریداری کرد.

توکن چیست؟

توکن (Token) یک دارایی دیجیتال است که بر روی یک بلاک‌چین دیگر ساخته شده است و بلاک چین مختص خود ندارد. توکن‌ها می‌توانند نماینده هر چیزی از یک شیء فیزیکی تا یک ارز مجازی باشند. توکن‌ها اغلب از طریق یک فرآیند عرضه اولیه کوین (ICO)، مشابه با عرضه‌های اولیه عمومی (IPO) در بازار سهام سنتی ایجاد می‌شوند. ICOها راهی برای استارت‌آپ‌ها برای جذب سرمایه از طریق فروش توکن‌هایی هستند که در پلتفرم آن‌ها استفاده خواهند شد.

توکن‌ها می‌توانند کاربردهای متنوعی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها می‌توانند نماینده یک دارایی، مانند یک کالای فیزیکی یا یک ارز باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای دسترسی کاربران به یک سرویس یا برنامه استفاده شوند.

یونی (UNI)، توکن صرافی غیرمتمرکز یونی سواپیونی (UNI)، توکن صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، یکی از محبوب‌ترین توکن‌های بازار ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.

چند نمونه محبوب از توکن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، یو‌اِس‌دی‌سی (USDC)، تتر (USDT) و یونی سواپ (UNI) است. تتر بزرگ‌ترین استیبل‌کوین بازار ارزهای دیجیتال بر اساس ارزش بازار است که راهی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا بدون خروج از اکوسیستم ارزهای دیجیتال، دارایی‌های خود را به دلار تبدیل کنند. UNI توکن حاکمیتی صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون‌نیاز به واسطه و شخص یا نهادی ثالث، توکن‌های خود را تعویض و مبادله کنند.

بیشتر بخوانید: توکن حاکمیتی چیست؟ با مهم‌ترین توکن‌های حاکمیتی بازار آشنا شوید

تفاوت کوین و توکن چیست؟

حال که با این دو مفهوم آشنا شدیم، وقت آن است که تفاوت کوین و توکن را بررسی کنیم. در این بخش این تفاوت‌ها را تشریح خواهیم کرد:

ساختار و هدف

اصلی‌ترین تفاوت کوین‌ و توکن در ساختار و هدف آن‌ها نهفته است:

  • کوین‌ها بر روی بلاک‌چین خود کار کرده و عمدتاً به عنوان روشی برای پرداخت عمل می‌کنند.
  • توکن‌ها بر روی شبکه‌های بلاک‌چین موجود کار کرده و طیف گسترده‌تری از عملکردها را پوشش می‌دهند.

کوین‌ها درواقع شبیه به اشکال دیجیتالیِ روش‌های پرداخت سنتی هستند و اغلب برای پرداخت تراکنش‌ها در شبکه بلاک‌چین مربوطه خود استفاده می‌شوند. درعین‌حال توکن‌‌‌ها اغلب با یک پروژه یا پروتکل خاص در اکوسیستم بلاک‌چین مرتبط هستند و برای دسترسی به ویژگی‌های خاصی از آن پروژه استفاده می‌شوند.

تفاوت کوین و توکنتوکن‌ها به‌نسبت کوین‌ها، طیف گسترده‌تری از عملکردها و کاربردها را در بر می‌گیرند.

نحوه ایجاد

  • ایجاد یک کوین، نیازمند ساخت یک بلاک‌چین جدید است که به زمان و تخصص نیاز دارد.
  • توکن‌ها می‌توانند بر روی یک بلاک‌چین موجود ایجاد شوند، که فرآیند را ساده‌تر و در دسترس‌تر می‌کند.

از نظر ایجاد، توکن‌ها نسبت به کوین‌ها آسان‌تر ایجاد می‌شوند. کوین‌ها برای تراکنش‌های عمومی‌تر و حفظ ارزش مناسب‌تر بوده، در‌حالی‌که توکن‌ها برای اهداف خاص و ایجاد ارزش سازگارتر هستند.

کیف پول اختصاصی

  • کوین‌ها هر کدام می‌توانند کیف پول اختصاصی خود را داشته باشند.
  • توکن‌ها روی کیف پول‌های بلاک چینِ میزبان ذخیره می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، تمام توکن‌های مبتنی بر اتریوم، روی کیف پول‌ها و آدرس‌های اتریوم ذخیره می‌شوند، اما نمی‌توانید بیت کوین را روی آدرس اتریوم ذخیره کنید، چون یک کوین است.

نقش در امنیت بلاک‌چین

  • کوین‌ها عضو جدایی‌ناپذیر امنیت یک بلاک‌چین هستند و رفتار خوب شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کنند.
  • توکن‌ها اهداف و کاربرد را برای کاربران شبکه تعیین و فراهم می‌کنند و باعث رشد و ارتباط اکوسیستم آن پروژه می‌شوند.

نوسان قیمت

  • کوین‌ها تمایل دارند نوسانات کمتر قیمتی داشته باشند، اگرچه استثناهایی وجود دارد.
  • توکن‌ها اغلب نوسانات قیمتی بیشتری را تجربه می‌کنند و راه‌اندازی آن‌ها آسان‌تر است. شاید بتوان این‌گونه گفت که به‌علت این نوسانات اغلب بیشتر موردتوجه سفته‌بازاران بازار قرار می‌گیرند.

عملیات شبکه و سازوکار اجماع

  • تحلیل شبکهٔ کوین‌ها، اغلب نیازمند درک فنی عملیات شبکه از جمله مکانیسم‌های اجماع است.
  • توکن‌ها بیشتر تمرکز خود را بر ارائه کاربرد و عملکرد به کاربران در شبکه مطعوف کرده‌اند.

ارزش بازار

  • کوین‌ها ارزش بازار خاص خود و معمولاً بالایی را دارند.
  • توکن‌ها گاهی اوقات می‌توانند به دلیل استفاده و پذیرش بالا، حتی از کوینِ بلاک چینی که بر روی آن بنا شده‌اند، از منظر ارزش بازار پیشی بگیرند!

قابلیت همکاری و غیرمتمرکز بودن

  • کوین‌ها برای انتقال غیرمتمرکز دارایی‌های دیجیتال از طریق تعاملات همتا‌به‌همتا (P2P) در یک شبکه بلاک‌چینی ضروری هستند.
  • توکن‌ها قابلیت همکاری [بین بلاک چین‌ها] را تسهیل کرده و عملکردهای خاصی را در یک اکوسیستم بلاک‌چینی ارائه می‌دهند.

در کل اینگونه می‌توان گفت که کوین‌ها و توکن‌ها در درجهٔ اول می‌توانند به عنوان یک ابزار پرداخت عمل کنند. کوین‌ها بلاک‌چین خود را ایمن کرده و شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کنند، در‌حالی‌که توکن‌ها کاربردها و اهداف را در شبکه فراهم و امکان‌پذیر می‌کنند. انتخاب بین کوین‌ها و توکن‌ها به موارد استفاده خاص و بلاک‌چین مورداستفاده بستگی دارد.

چگونه بفهمیم یک ارز دیجیتال، کوین است یا توکن؟

با مراجعه به لیست پروژه‌های لایه اول (L1) در وب سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) و بررسی پلتفرم موردنظر، می‌توانید می‌توانید متوجه شوید که آیا ارز موردنظر شما یک توکن است یا یک کوین. تمام ارزهای موجود در این لیست، کوین‌ها هستند.

تفاوت کوین و توکن چیست؟ مقایسه Coin با Token به زبان سادهفهرست کوین مارکت کپ از چندین کوین برتر بازار

کوین و توکن همدیگر را تکمیل می‌کنند

با تمام این تفاسیر نمی‌توان گفت که کوین‌ها و توکن‌ها کاملاً منحصربه‌فرد یا ناسازگار با یکدیگر هستند. در واقع، آن‌ها می‌توانند در اکوسیستم ارزهای دیجیتال با هم کار کرده و یکدیگر را تکمیل کنند. به‌عنوان‌مثال:

تفاوت کوین و توکن چیست؟ مقایسه Coin با Token به زبان ساده
  • کاربران می‌توانند از کوین‌ها برای خرید توکن استفاده کنند یا از توکن‌ها برای پرداخت کارمزد در شبکه‌های کوین‌ها استفاده کنند.
  • کاربران می‌توانند کوین‌ها را به توکن‌ها رَپ (Wrap) کنند یا به‌عبارتی ساده‌تر پیوند زده و رِپد توکن (Wrapped Token) ایجاد کنند. در فرآیندی معکوس نیز می‌‌توان توکن‌ها را به شکل کوین‌ها ‌آن‌رَپ (Unwrap) کرد یا پیوند آن‌ها را بهم زد تا در عملکرد و نقدینگی بین زنجیره‌‌های (شبکه‌های) مختلف تأثیر گذاشت.
  • کاربران می‌توانند کوین‌ها یا توکن‌ها را سهام‌گذاری یا استِیک کرده تا پاداش کسب کنند یا در حاکمیت مشارکت کنند.
  • کاربران می‌توانند کوین‌ها یا توکن‌ها را با یکدیگر با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) یا یک بازارساز خودکار (AMM) مبادله کنند.

کوین‌ها و توکن‌های محبوب کدام‌اند؟

کوین‌های محبوب

  • بیت کوین (BTC): بیت کوین اولین ارز دیجیتال و اولین کوین است که به دلیل امنیت و تمرکززدایی شبکه خود با هزاران گره (Node) و ماینر در سراسر جهان، به محبوبیت رسیده است.
  • اتر (ETH): اتر کوین بلاک چین اتریوم است. برخلاف بیت کوین، اتریوم امکان اجرای قراردادهای هوشمند و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) را فراهم می‌کند.
  • بایننس کوین (BNB): بایننس کوین می‌تواند برای پرداخت هزینه‌های معاملات با تخفیف، شرکت در رویدادهای فروش توکن‌ها و دسترسی به خدمات و کارکردهای مختلف در اکوسیستم بایننس استفاده شود. این کوین دارای عرضه محدودی است و به‌صورت دوره‌ای مقادیری از عرضه آن سوزانده می‌شود. این امر باعث ایجاد اثری ضد تورمی می‌شود.
  • دوج کوین (DOGE): دوج کوین میم کوینی بر اساس تصویر یک سگ شیبا اینو است که طرفداران وفادار و پرشور زیادی دارد. اغلب برای انعام‌دادن، خیریه، اهدای هدایا یا ابراز حمایت در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. دوج کوین به دلیل این که ایلان ماسک معروف‌ترین حامی غیررسمی آن است، مشهور است.
کوین ها و توکن های محبوب

توکن‌های محبوب

  • تتر (USDT): تتر بزرگترین استیبل‌کوین بازار ارزهای دیجیتال است. این یعنی ارزش آن به ارزش دلار گره خورده و هدف آن ایجاد ثبات قیمت و کاهش نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال است. تتر اغلب به عنوان روش پرداختی محبوب یا ذخیره ارزش در بین ارزهای دیجیتال یا پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شود.
  • یونی‌سواپ (UNI): UNI توکن حاکمیتی پروتکل یونی‌سواپ است. یونی‌سواپ یک صرافی غیرمتمرکز برای مبادله توکن‌ها بین بلاک چین‌های مختلف سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) است.
  • آربیتروم (ARB): ARB توکن حاکمیتی آربیتروم، یک بلاک چین لایه دو برای اتریوم است. آربیتروم توسط بنیاد آربیتروم و با یکی از بزرگ‌ترین ایردراپ‌ها در تاریخ ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شد.

سؤالات متداول

تفاوت کوین و توکن چیست؟

کوین‌ها به‌عنوان یک شکل از پول عمل می‌کنند، در حالی که توکن‌ها می‌توانند برای اهداف مختلفی استفاده شوند. یک کوین، ارز بومی بلاک چین خود است، درحالی‌که توکن‌ها بر روی شبکه‌های موجود ایجاد می‌شوند.

آیا ETH یک توکن است یا یک کوین؟

اتر (ETH) کوین بومی شبکه اتریوم است که توسط بلاک چین و شبکه اتریوم به‌عنوان یک سیستم پرداخت داخلی استفاده می‌شود.

آیا یک توکن می‌تواند به یک کوین تبدیل شود؟

بله، یک توکن می‌تواند به یک کوین تبدیل شود، اگر یک شبکه بلاک چین مخصوص خود را توسعه داده و توکن خود را به آن منتقل کند.

آیا سولانا یک کوین است یا یک توکن؟

کوین SOL ارز دیجیتال بومی شبکه سولانا است و برای پرداخت هزینه‌های تراکنش آن استفاده می‌شوند.

آیا Usdt یک کوین است یا یک توکن؟

تتر یک توکن بر روی بلاک چین اتریوم است.

انواع مختلف توکن‌ها چیست؟

شش نوع توکن ارز دیجیتال وجود دارد: تراکنش‌محور، حاکمیتی، کاربردی، امنیتی، پلتفرمی و NFTها

جمع‌بندی

کوین‌ها و توکن‌ها نقش‌هایی منحصربه‌فرد در اکوسیستم ارزهای دیجیتال دارند. کوین‌ها پایه‌های امنیت و غیرمتمرکزسازی شبکه‌ها را فراهم می‌کنند، درحالی‌که توکن‌ها هدف توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) و سایر پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک چین را دنبال می‌کنند. این دو در کنار هم به تنوع و انعطاف‌پذیری فضای ارزهای دیجیتال کمک کرده و پتانسیل تسهیل موارد استفاده و کاربردهای مختلف را دارند.

بررسی تفاوت کوین‌ و توکن‌، امری ظریف اما مهم است. یک کوین همیشه ارز بومیِ بلاک چین خودش است و برای هر بلاک چین تنها یک کوین می‌تواند وجود داشته باشد. بااین‌حال، یک بلاک چین می‌تواند توکن‌های متعددی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال اتریوم دارای انبوهی از توکن‌ها با استاندارد ERC-20 است که بر روی پروتکل آن ساخته شده‌اند.

دانستن این که تفاوت توکن و کوین چیست، دانشی است که می‌تواند هنگام تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری مهم باشد. در یک صرافی، همه ارزهای دیجیتال در ظاهر ممکن است یکسان به نظر برسند، اما در پس پرده، تفاوت‌هایی وجود دارد که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای معمولاً به‌‌طوری عمیق از آن‌ها آگاهی دارند.

The post تفاوت کوین و توکن چیست؟ مقایسه Coin با Token به زبان ساده appeared first on ارزدیجیتال.

نمایش متن کامل

توجه: برای دانلود مرورگر به فیلترشکن نیاز دارید ولی بعد از نصب مرورگر مثل مرورگرهای دیگه (کروم، فایرفاکس و ...) کار می کنه!

بیت کوین - کسب درآمد حرفه ای

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.