رفتن به مطلب
برای اطمینان افزونه حرفه ای Yoast SEO Premium + extensions و قالب حرفه ای BeTheme - Responsive Multi-Purpose بصورت رایگان در سایت قرار گرفت. هر افزونه و قالب که مد نظر دارید با قیمت نصف از سایت های مشابه قرار می گیرد ×

معرفی چیپ‌ست 10 هسته‌ای Apple M4 با امکان اجرای 38 تریلیون عملیات در هر ثانیه

امتیاز دادن به این موضوع:


براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

5386_1.jpgواحد خبر mobile.ir :

شرکت اپل در رویداد 7 می 2024 (18 اردیبهشت 1403) این شرکت همزمان با رونمایی از دو تبلت جدید iPad Air 11 2024 و iPad Air 13 2024 از تازه‌ترین دستاورد پردازشی این شرکت یعنی چیپ Apple M4 نیز پرده‌برداری کرده است؛ این چیپ‌ست که برای اولین بار در خانواده iPad Pro به‌کار گرفته می‌شود از سریع‌ترین موتور پردازش عصبی اپل با امکان اجرای 38 تریلیون عملیات در هر ثانیه برخوردار است که اپل آن را «سریع‌تر از هر واحد پردازش عصبی [حاضر در] هر PC هوش مصنوعی» می‌داند. اپل در توصیف توانایی‌های این چیپ‌ست به عملکرد آن‌ها در iPad Proهای جدید اشاره می‌کند که آن را به ابزاری بسیار قدرتمند در زمینه هوش مصنوعی بدل می‌کند.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/5386/introducing-apple-m4-chip_01.jpg

اشاره اپل به هوش مصنوعی در این عبارت را باید نشانه روشنی از ورود اپل به دنیای AI دانست که در طی یکی دو سال گذشته حضور پر رنگی در تقریبا تمامی دیوایس‌های دیجیتال در سطوح مختلف داشته است. بدین‌ترتیب می‌توان با در پیش بودن ارائه نسل بعدی آیفون‌های اپل در ماه‌های پیش رو از سال 2024 به‌عنوان سال ورود احتمالاً پر سر و صدای اپل به کارزار هوش مصنوعی یاد کرد.

Apple M4 ‌با نسل دوم لیتوگرافی 3 نانومتری شرکت TMSC ساخته شده که به‌گفته اپل در مصرف انرژی موفق ظاهر می‌شود؛ در ساختار این پروسسور 10 هسته‌ای از 4 هسته قوی‌تر موسوم به performance cores و 6 هسته ضعیف‌تر موسوم به efficiency cores استفاده شده که به‌گفته اپل 50 درصد سرعت پردازش بالاتری را در مقایسه با Apple M2 ارائه می‌دهند. اپل البته سخنی در مقایسه این چیپ‌ست با نسل قبلی Apple M3 به میان نیاورده که نکته چندان جالبی به‌نظر نمی‌رسد. در بخش گرافیکی این چیپ‌ست نیز از یک ساختار 10 هسته‌ای استفاده شده که از جمله قابلیت‌های برجسته آن باید به پشتیبانی از رهگیری سخت‌افزاری نور (ray tracing) اشاره کرد. این مجموعه به‌گفته تا 4 برابر پرفورمنس رندرینگ سریع‌تری را نسبت به M2 ارائه داده و بار دیگر از مقایسه با M3 پرهیز شده است.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/5386/introducing-apple-m4-chip_02.jpg

دیگر نکته جدید M4 به موتور پردازش تصویر (Display engine) آن تعلق دارد که از فناوری جدید Tandem OLED و نرخ رفرش 10 تا 120 هرتزی صفحه‌نمایش پشتیبانی می‌کند. Tandem OLED تعریف جدید اپل از نمایشگر OLED برای تبلت‌های این شرکت است که برای اولین بار در یک iPad ظهور می‌کند و در آن به‌دلیل آن‌که به‌گفته اپل یک پنل OLED عادی قادر به ایجاد روشنایی مد نظر این شرکت در سطح آن‌چه XDR performance نامیده شده نیست از دو پنل OLED برای ساخت نمایشگر iPad Pro جدید استفاده شده که در ترکیب با هم روشنایی هزار نیتی را در کل صفحه‌نمایش برای هر دو محتوای SDR و HDR ارائه می‌دهد. روشنایی نقطه‌ای این پنل در محتوای HDR نیز به 1,600nits می‌رسد که به‌گفته اپل از تمامی صفحه‌نمایش‌های هم‌سطح خود روشنایی بالاتری‌ست.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/5386/introducing-apple-m4-chip_03.jpg

Apple M4 در زمینه مصرف انرژی نیز به‌گفته اپل موفق ظاهر شده؛ جایی‌که این چیپ‌ست قادر به ارائه پرفورمنسی مشابه M2 با مصرف تنها نیمی از انرژی پیشین است و در مقایسه با آن‌چه «جدیدترین چیپ PC در یک لپ‌تاپ سبک و باریک» نامیده شده، M4 قادر به ارائه پرفورمنسی مشابه با یک‌چهارم توان مصرفی PC مورد اشاره خواهد بود. PC مورد نظر اپل در این مقایسه ظاهراً لپ‌تاپی از شرکت ایسوس به‌نام Zenbook 14 OLED UX3405MA است که از پردازنده Core Ultra 7 155H و 32 گیگابایت رم بهره می‌برد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/5386/introducing-apple-m4-chip_04.jpg

بخش Neural Engine یا پردازش عصبی M4 از یک طراحی 16 هسته‌ای بهره می‌برد که اپل آن را قدرتمندترین نمونه این شرکت تا به امروز نامیده که امکان پردازش 38 تریلیون عملیات در هر ثانیه را ارائه می‌کند و نسبت به نسل اول نورال انجین‌های اپل در A11 Bionic تا 60 برابر سرعت بیش‌تری دارد. از جمله کارکردهای ذکر شده برای بخش پردازش عصبی M4 به امکان جداسازی آسان سوژه از پس‌زمینه ویدئوهای 4K با تنها یک دکمه در نرم‌افزار Final Cut Pro اشاره شده است. در نهایت باید به پشتیبانی M4 از کد AV1 اشاره کرد که در کنار HEVC،H.264 و ProRes قرار می‌گیرد.

http://www.mobile.ir//s.mobile.ir/static/upload/articles/5386/introducing-apple-m4-chip_05.jpg

M4 در حال حاضر در دو تبلت جدید iPad Pro 2024 اپل ارائه شده اما احتمالاً در آینده نزدیک شاهد حضور آن در کامپیوترهای مک این شرکت نیز خواهیم بود.

نمایش متن کامل

دانلود گلها و هایلایت بازیها با لینک مستقیم


Www.soccerwave.ir

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 0
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.