رفتن به مطلب
برای اطمینان افزونه حرفه ای Yoast SEO Premium + extensions و قالب حرفه ای BeTheme - Responsive Multi-Purpose بصورت رایگان در سایت قرار گرفت. هر افزونه و قالب که مد نظر دارید با قیمت نصف از سایت های مشابه قرار می گیرد ×

بانک مقالات معماری

امتیاز دادن به این موضوع:


iman

براي جلوگیری از تکراری شدن تاپیک ها قبل از ارسال از قسمت جستجوی سایت استفاده کنید. تاپیک های تکراری حذف خواهند شد.

تاپیک ها باید در انجمن های مناسب زده شوند. قبل از ارسال تاپیک عنوان انجمن را بخوانید.

ارسال‌های توصیه شده

رکیب رنگ قرمز در معماری داخلی

[TABLE=class: ncode_imageresizer_warning, width: 468]

[TR]

[TD=class: td1, width: 20][/TD]

[TD=class: td2][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Modular.jpg

Mobile_Dwelling_Unit1.jpg

Mobile_Dwelling_Unit2.jpg

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • پاسخ 52
  • ایجاد شده
  • آخرین پاسخ

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

روزهای محبوب

بیشترین ارسال‌ها در این موضوع

جایگاه آکواریوم در معماری داخلی

وجود آشفتگی در زندگی شهری و صنعتی امروز ضرورت ایجاد آرامش را دو چندان می کند ، برای دستیابی به این مهم روشهای متعددی در پیش روی ما قرار دارد و تنها با باز کردن چشم سومی می توان بر این مقوله تسلط یافت . یکی از روشهای رسیدن به آرامش دسترسی به محیط طبیعی است ، متاسفانه امروزه با گسترش زندگی آپارتمانی رابطه انسان با طبیعت به میزان قابل توجه ای قطع شده است و انسان همواره در تلاش است تا این خلاء بزرگ را با کشاندن گوشه هایی از طبیعت به محل زندگی خود پر کند . در کشور های توسعه یافته آکواریوم جزئی از دکوراسیون داخلی منازل ، فروشگاه ها و اماکن تجاری بشمار می رود . روانشناسان معتقدند 15 دقیقه تماشای آکواریوم می تواند انسان را به مدت 48 ساعت شاداب نگه دارد و بر تمرکز افراد جهت یادگیری بیافزاید. گذشته از آن آکواریوم می تواند به زیبایی معماری داخلی بنا کمک شایانی کند ، البته رعایت اصول صحیح در بکار گیری آکواریوم بسیار مهم و قابل اهمیت است .

بسیاری از معماران و طراحان داخلی تنها به پیشبینی مکانی برای قرار گیری آکواریوم بسنده می کنند و از محدودیت استفاده آکواریوم در محیط های خاص غافلند . بکار گیری غیر اصولی آکواریوم نه تنها به زیبایی فضا کمک نمی کند بلکه با رشد جلبکها منظر زننده ای را ایجاد می نمایند.

بنابر این جهت طراحی و تعبیه آکواریوم در طرح خود میبایست عوامل زیر را مورد توجه قرار داد :

انتخاب گونه زیستی آکواریوم

آکواریوم ها را می توان به چهار گونه استوایی ، مرجانی ( آب شور ) ، رودخانه ای و مردابی طراحی کرد ، انتخاب گونه ای خاص به شرایط اقلیمی مکانی که آکواریوم در آن قرار می گیرد بستگی دارد. به عنوان مثال انتخاب طرح استوایی مستلزم و جود نور طبیعی مناسب و دمای معتدل است .

در اینجا بصورت جداگانه گونه های مختلف را مورد بر رسی قرار می دهیم.

طراحی آکواریوم استوایی

همان طور که قبلا" گفته شد ساختار آکواریوم استوایی به گونه ایست که نیازمند نور زیاد و دمای مناسب است ، البته نور بیش از حد نیز باعث رشد نا متجانس جلبکها می شود و به ظاهر آکواریوم لطمه زیادی می زند .

در طراحی اکواریوم استوایی از گیاهان آبزی بصورت فشرده استفاده نمایید و سعی کنید حتی الامکان تمامی نقاط آکواریوم را پوشش دهید . از گیاهان استوایی می توان والیز نریا ، کریپتون و برگ سیبی را نام برد .

دمای مناسب برای این گونه 28 تا 32 درجه سانتیگراد است. مرحله بعد انتخاب گونه ماهیان است ، گوپی ، آنجل ، بلک ویدو ، نئون و انواع تترا ها ماهیان آکواریوم استوایی را تشکیل می دهند .

aquar2.jpg

طراحی آکواریوم مرجانی

همان طور که از نامش پیداست ، آکواریوم مرجانی محیطی پوشیده از مر جان ها و صدف های در یایی است .

آب این گونه شور است و می بایست از ماهیان آب شور ( دریایی ) استفاده کرد . دلقک ماهی ، آنجل آنتن دار ، خفاش ، خروس دریایی می توانند به عنوان ماهیان این گونه انتخاب شوند.

طراحی آکواریوم رود خانه ای

همه می دانیم که رودخانه ها پوشیده از قلوه سنگ و صخره های سنگی هستند ، بنابر این سعی کنید آکواریوم را به شکل کف رود خانه طراحی کنید ، استفاده از تعدادی صخره کوچک آکواریوم را به محیط طبیعی نزدیکتر می کند .

بهتر است در آکواریوم رودخانه ای از ماهیان گوشتخوار استفاده کنید ، ماهیان مناسب این محیط اسکار ، دراگون ، کارد ماهی ، و انواع سیچلاید ها هستند .

استفاده از گیاه در این آکواریوم پیشنهاد نمی شود زیرا معمولا" توسط ماهیان نابود و ریشه کن می شوند . دمای مناسب برای این گونه 22 تا 28 در جه سانتیگراد با نور ملایم است .

طراحی آکواریوم مردابی

ماهیان مناسب این گونه را فایتر ، کت فیش ، پوزه خرگوشی و گورامی ها تشکیل می دهند . گیاه گندمی نیز مناسب ترین گیاه برای این آکواریوم است.

بر خلاف تصور مردم ما راه اندازی و نگهداری یک آکواریوم بسیار ساده است و نیازمند داشتن تخصص خاصی نیست . خوشبختانه در ایران به میزان قابل ملاحضه ای فرهنگ نگهداری آکواریوم رشد کرده است و افراد زیادی به پرورش و نگهداری این موجودات دوست داشتنی روی آورده اند.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پارک علمی آکسفورد

پارک علمی آکسفورد از طریق همکاری میان دانشکده مگدالن، آکسفورد و شرکت بیمه پرودنشال شروع به توسعه نمود. این همکاری به منظور فراهم ساختن حداکثر هماهنگی با مقتضیات و نیازهای محیطی در یک محیط جذاب برای شرکتهای مادر تکنولوژیکی وعلمی در همه ابعاد خود صورت‌گرفت.

بیشتر از 250000 فوت مربع از فضاهای اداری و آزمایشگاهی در همان اوایل کامل شد و هم اکنون توسعه به صورت زیربنایی جریان دارد و در توسعه نهایی تقریباً به 700000 فوت مربع خواهد رسید.

مالکیت

برطبق یافته‌های ویلیام در وینفلن و بیشاپ در وینچسترو لردچانسلور در انگلستان، دانشکده مگدالن یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه آکسفورد است. این دانشکده سابقه طولانی در موفقیتهای علمی دارد و شش نفر از دانشمندان این دانشکده برنده جایزه نوبل در فعالیتهای علمی شده‌اند.

شرکت بیمه پرودنشال یکی از بزرگترین شرکتهای بیمه انگلستان می‌باشد. در پارک تحقیقاتی آکسفورد شرکت پرودنشال به وسیله مدیریتهای سرمایه‌گذاری مورد بررسی و قضاوت قرار گرفت. قابل توجه است که این شرکت نتیجه بسیاری از توسعه‌های موفق در سالهای اخیر وحاصل سرمایه‌گذاری بالغ از 7 میلیارد پوند در انگلستان می‌باشد.

پارک علمی آکسفورد از طریق همکاری میان دانشکده مگدالن، آکسفورد و شرکت بیمه پرودنشال شروع به توسعه نمود. این همکاری به منظور فراهم ساختن حداکثر هماهنگی با مقتضیات و نیازهای محیطی در یک محیط جذاب برای شرکتهای مادر تکنولوژیکی وعلمی در همه ابعاد خود صورت‌گرفت.

بیشتر از 250000 فوت مربع از فضاهای اداری و آزمایشگاهی در همان اوایل کامل شد و هم اکنون توسعه به صورت زیربنایی جریان دارد و در توسعه نهایی تقریباً به 700000 فوت مربع خواهد رسید.

مالکیت

برطبق یافته‌های ویلیام در وینفلن و بیشاپ در وینچسترو لردچانسلور در انگلستان، دانشکده مگدالن یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه آکسفورد است. این دانشکده سابقه طولانی در موفقیتهای علمی دارد و شش نفر از دانشمندان این دانشکده برنده جایزه نوبل در فعالیتهای علمی شده‌اند.

شرکت بیمه پرودنشال یکی از بزرگترین شرکتهای بیمه انگلستان می‌باشد. در پارک تحقیقاتی آکسفورد شرکت پرودنشال به وسیله مدیریتهای سرمایه‌گذاری مورد بررسی و قضاوت قرار گرفت. قابل توجه است که این شرکت نتیجه بسیاری از توسعه‌های موفق در سالهای اخیر وحاصل سرمایه‌گذاری بالغ از 7 میلیارد پوند در انگلستان می‌باشد.

محیط

فضای دلگرم کننده و دست نخورده همواره عامل مؤثری در طراحی برای پارک می‌باشد، و بالغ بر 6 جریب زمین با پوششی از انواع درختان در این منطقه وجود دارد.

طراحی آینده شامل کمربندی از پوشش درختان/ بیشه، فضای مرطوب، باتلاقگونه، دریاچه و یک دالان حیات وحش در حاشیه جویبار است. و طراحی فضاهای اطراف ساختمانها پرندگان، حیوانات، گیاهان و درختان را به رشد و جلوه‌گری وا می‌دارد.

توضیح کامل در این مورد در نشریه رتورت تابستان سال 2000 بیان شده است.

جذابیتها

ساختمانهای پارک در محوطه زیبایی قرار گرفته‌اند و امکان راه رفتن دور برکه‌ها و در طول مسیر جوی‌ها، اطراف پارک وجود دارد. جذابیتهای عمده پارک عبارتند از: کنفرانس، غرفه‌های همایش و یک رستوران که همه در مرکز مگدالن قرار گرفته‌اند.

اتحاد بین ملتها

پارک علمی آکسفورد نوعی اتحاد و همکاری را با سه پارک مهم خارجی دارا می‌باشد.

مرکز شهر دانشگاهی، فیلادلفیا، آمریکا، پارک تحقیقاتی کیوتو، ژاپن و پارک تکنولوژی استرالیا (آ.تی.پی.) سیدنی، استرالیا، پیوستگی در پارک علمی با اهداف زیر حاصل می‌شود:

-‌ ایجاد انگیزه تبادل تکنولوژی میان شرکتهای مستقر در پارک.

-‌ تشویق کردن و کمک کردن شرکتهای مستقر در پارک علمی جهت بسط دادن فعالیتهای خود به وسیله ایجاد دفاتر و شرکتهای فرعی خارجی.

-‌ دو وجهی کردن پیشرفت پارکهای علمی تحقیقاتی درهر یک از مناطق دیگر.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

[h=2][/h]

10 معمار خلاق جهان

Architecture of the World

The 10 Most Creative People in Architecture

مجله Fast Company، فهرست 100 نفره‌ای از افراد خلاق در 10 صنعت و کسب‌وکار مختلف

را منتشر کرده که بخشی از این فهرست به 10 نفر از خلاق‌ترین معماران جهان اختصاص

یافته است، معمارانی که به ادعای این نشریه، دارای خارق‌العاده‌ترین و

تاثیرگذارترین بینش‌ها و دیدگاه‌ها در رشته معماری هستند:

1. Will Alsop, ALSOP Architects

440094073_1-528x422.jpg

2. Yansong Ma ,MAD Architects

erdos-museum.jpg

3. Insuk Cho and Kisu Park, MASS Studies

838000192_3-528x322.jpg

4. Rem Koolhaas, OMA

cctv~s600x600.jpg

5. Winy Maas, Jacob van Rijs and Nathalie de Vries, MVRDV

1591268941_5-528x396.jpg

6. Shigeru Ban, Shigeru Ban Architects

1714402213_6-528x330.jpg

7. Jacques Herzog and Pierre De Meuron, Herzog & De Meuron

926524659_7-307x449.jpg

8. Thom Mayne, Morphosis Architects

643846180_8-302x450.jpg

9. Zaha Hadid, Zaha Hadid Architects

stone_towers_zaha_hadid_architects_cairo-front.jpg

10. Norman Foster, Foster + Partners

1355517764_10-528x351.jpg

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خانه پایدار

Wisdom_Way11.jpg

Wisdom_Way5.jpg

Wisdom_Way6.jpg

Wisdom_Way4.jpg

Wisdom_Way2.jpg

Wisdom_Way3.jpg

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

هتل

5kkmckeou6g1g9im91pq.jpg

طراحان با ارائه طرحی ابتکاری به منظور احداث یک هتل در دبی منابعی مانند آب دریا، باد و نور خورشید را برای تامین انرژی این ساختمان اختصاص داده اند.

به گزارش مهر، امکان استفاده از منابع طبیعی انرژی در ساخت ساختمانهای جدید یکی از گزینه هایی است که طی سالهای جدید توجه مهندسان و شرکتهای معماری و طراحی را به خود جلب کرده است.

شرکت لیزر یکی از شرکتهایی است که قصد دارد هتل 5 ستاره ای را با داشتن این خصوصیت در دبی بنا کند. این ساختمان با داشتن طرحی مارپیچی از نور روز و هوای ساحلی بهره کافی را خواهد برد. در عین حال نمای این بنا از صفحات پلی اتیلینی پوشش داده خواهد شد تا امکان جذب و استفاده از انرژی خورشید و باد برای تامین انرژی هتل فراهم شود.

این هتل با نام هلیکس در کناره سواحل خلیج فارس بنا خواهد شد. هلیکس از 208 اتاق برخوردار است که هر یکی از این اتاقها به دلیل شکل خاص و نامتوازن هتل از منظره متفاوتی بهره مند خواهد بود. دمای داخلی ساختمان با استفاده از در شیشه ای خودکار و آبشاری که آب آن از دریا تامین می شود تنظیم شده و خنک باقی خواهد ماند.

صفحات نمای هتل جدید توسط گروهی با نام SMIT تولید شده است که استفاده از منابع طبیعی را اساس طراحی های خود قرار داده اند. این پوشش از سیستمی آجر مانند تشکیل شده است. هر یک از آجرها دارای 5 برگه خورشیدی به همراه یک هسته ژنراتور است.

تعداد زیادی از این آجرها با استفاده از PV و جوهرهای هادی به صورت لایه ای یکپارچه به یکدیگر اتصال یافته اند. این لایه ها 100 درصد قابل بازیافت بوده و در رنگها و میزان شفافیت متفاوت در این ساختمان و به منظور تامین انرژی آن مورد استفاده قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش گیزمگ، سطوح متفاوت شفافیت در این لایه ها می تواند میزان ذخیره حرارت، تبدیل نور و همچنین نمای ساختمان را بهبود بخشد.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

راها حدید- موزه هنرهای نمایشی

Feature0218_05x.jpg

Feature0218_04x.jpg

مطالعات تحلیلی سیستم­های سازمانی و رشد در جهان طبیعی، منجر به رسیدن به مجموعه­ای از جانمایی و توپولوژی­هایی گشت که زبان متمایزی را در طراحی مرکز هنرهای نمایشی به­وجود آوردند. این متن­ها و طراحی­های طبیعی، بوسیلۀ انرژیی که تأ مین کنندۀ سیستم­های همجوار است و کاهش ثانویۀ انرژی که به علت گسترش سازماندهی ساختار می­باشد، شکل می­پذیرد. انرژی مرکز هنرهای نمایشی نمادی از حرکت حاکم بر کالبد شهری در معابر سرپوشیدۀ پیاده و گردشگاه مشرف به دریای منطقۀ فرهنگی است،_دو جزء اولیۀ متقاطع سایت، منشعب کردن الگوریتم و رشد_ روندهای شبیه­سازی است که در بازنمایی گسترش فضایی استفاده می­گردد و در مجموعۀ هندسی پایه قرار می­گیرد، سپس دیاگرام­ها برنامه­ریزی شده و تفسیرات معماری در یک سری از دوره­های متوالی به آن اضافه می­شود. در این ترکیبات ابتدائی، تحلیل زیستی از دیاگرام­های تجریدی به طراحی معماری تغییر شکل می­دهد. محورهای مرکزی منطقۀ فرهنگی ابوظبی، معبر راهرو مانندی است که از موزۀ طبیعی شیخ زاید تا دریا ادامه دارد. این محورهای مرکزی و تقابل عمل آن­ها با گردشگاه مشرف به دریا، در جایی که جزیره شکل می­گیرد، مجزا می­شود، کالبدهای داخل شاخص و ساختار فضاهای اصلی این مرکز معنا می­یابد، یک انشعاب هندسی به­وجود می­آورد. دیاگرام فعل و انفعالات مسیرها، یک سیستم سازماندهی اولیه برای بنا و حرکتی از یک طرح عمومی به سمت ساختار آتی طرح را به­طور کامل و صحیح میسر می­سازد. فرم تندیس گونۀ مرکز هنرهای نمایشی از حرکات خطوط پدیدار می­شود، بتدریج به درون جزئی رشد یابنده گسترش می­یابدکه مانند شبکه­ای از شاخه­ها و انشعابات متوالی است. بادهای وزنده در اطراف سایت، بر پیچیدگی معماری می­افزاید. بناهایی که در ارتفاع و عمق هستند و در کالبد خود دارای نقطه­های اوج چندگانه در فضاهای اجرایی می­باشند، ساختاری ارتجاعی مانند میوه­ها در یک درخت انگور را دارند و نمای آنها به سمت غرب و نزدیک به آب است. ارتفاع بنا به 62 متر می­رسد و قسمتی از مجموع خمیدگی­ ساختار از موزۀ دریایی شروع شده و به جنوب موزۀ گوگنهایم ابوظبی در انتهای شمالی سایت می­رسد. با اینکه مرکز حجم در لبۀ آبی قرار دارد، مرکز هنرهای نمایشی با قرار گرفتن در مرکز محورها اعتبار بیشتری می­یابد. این ترتیب، بلوک ماتریس گونه در Arterial Road (جادۀ شریانی) را جدا می­کند و نماهایی به سمت دریا و خط آسمان ابوظبی جلوه­گر می­شود. تالار کنسرت بالای چهار تأتر کوچک قرار گرفته است و اجازه می­دهد که نور روز به درون نفوذ کند و جلوه­های مهیجی از دریا و خط آسمان شهر از پنجرۀ عظیم آن دیده شود. سرسراهای محلی هر یک از تأترها بازدیدکنندگان را به سمت دریا هدایت می­کنند تا با یک دید ثابت با محیط اطرافشان ارتباط برقرار بکنند. در قسمت شمالی بنا رستورانی با یک تراس بزرگ و سقفی سایه­انداز قرار داردکه مرکز کنفرانس مجاور در بالای تأتر را در دسترس قرار می­دهد. قسمت آموزشی هنرهای نمایشی در بالای تأتر تجربی و در قسمت جنوبی قرار دارد، در همان حال در قسمت انتهای غربی این تندیس که به تردد پیاده در بعضی مناطق یاری می­رساند، پلی مرکز هنرهای نمایشی را به ناحیۀ مرکزی پیوند می­دهد.

Feature0218_06x.jpg

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

پارک و باغ وحش

s5.jpg

s1.jpg

s2.JPG

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

باغ بهشت بریتانیا

باغ بهشت از مهمترین پروژه های ساختمانی هزاره و همچنین یکی از بزرگترین گلخانه های جهان است که مکانی برای نمایش وابستگی انسانها به گیاهان و گوناگونی بسیار زیاد آنها می باشد.
(
Nicholas Grimshaw
) معمار: نیکولاس گریمشاو

مکان: سنت آستل (
St. Austell
) ، کورن وال (
Cornwall
) ، انگلستان

تاریخ آغاز ساخت پروژه: ژانویه سال 1996 میلادی

تکمیل فاز نخست: عید پاک سال 2000

پایان کلیه مراحل ساختمانسازی: عید پاک سال 2001

سبک: تکنولوژی برتر (
High Tech
)

مساحت: 23 هزار متر مربع

باغ بهشت که در ماه مارچ سال 2001 گشایش یافت، به گونه ای برنامه ریزی شده بود تا به یکی از مهمترین جاذبه های جهانگردی مبدل شود. در واقع، حتا پیش از گشایش رسمی، پروژه مورد بازدید کثیری از مردم علاقمند سراسر جهان واقع گردید.

bagh1.gif

سرچشمه باغ بهشت :

پروژه بهشت زاییده تفکر تیم اسمیت بود که هم اکنون مدیر اجرایی باغ بهشت است. در سال 1995 وی با کمک معماری محلی بنام جاناتان بال اقدام به برآورد هزینه پروژه کردند که حاصل، بودجه ای معادل 86 میلیون پوند برای احداث چنین باغی بود.

ایده پروژه بهشت، ساده بود: خلق مکانی توریستی در سطح کلاس جهانی که بازگوکننده داستانهایی انسانی از وابستگی انسانها به گیاهان باشد، به ویژه می بایست این مکان به گونه ای تدارک دیده می شد تا علاوه بر اینکه بصورت نمایشی جذاب جلوه گر شود، به اندازه کافی بلند و مرتفع باشد تا درختان سر به فلک کشیده جنگلهای پر باران در آن جای گیرند، همچنین به میزان لازم وسیع و عریض باشد تا بتوان پوشش گیاهی مدیترانه ای را بصورت پرتگاههایی مصنوعی در آن قرار داد؛ به راستی که باغ بهشت برازنده لقب هشتمین عجایب جهان است.

bagh2.gif

سایت :

یک گودال عمیق رسی خارج از سنت آستل برای اجرای پروژه، ایده آل بود، چراکه هم مجموعه را در مقابل باد محافظت می کرد و هم در بخش جنوبی آن صخره ای سنگی وجود داشت که برای دریافت نور خورشید مناسب بود.

ایده طرح بر مبنای خلق مجموعه ای عظیم از “گلخانه ها” بود که در زمین شیبدار بخش جنوبی، یعنی جایی که صخره قرار داشت، برپا می گشت و باید یک کلکتور خورشیدی و سیستم بانک گرمایی با ذخیره سازی 24 ساعته در آن مکان مهیا می گشت. سطح شیبدار جبهه شمالی نیز باید جهت مزرعه هایی پلکانی با نمایشهایی تندیس گونه آماده سازی می گردید.

گرچه، سایت کامل و بدون عیب و نقص نبود: شکل مخروطی آن در مقابل سیل و طوفان بسیار آسیب پذیر بود، خاک مناسبی نداشت و زمین ناپایدار بود. این مسایل تماماً توسط معماران، مهندسین و متخصصان باغبانی در نظر گرفته شد، اما برای اجرای این پروژه نسبت به دیگر نقاط برتری داشت، بنابراین انتخاب گردید؛ در واقع موانع اصلی با همکاری و اشتیاق گروه همکاران پروژه از سر راه برداشته شدند.

bagh3.gif

طراحی :

مفهوم کلی، خلق تجربه ای نو بود که باید بازدیدکنندگان را با پیش بینی، شور و هیجان و شگفتی مواجه می کرد - منظره سازی و معماری باید این تصور را بوجود می آوردند.

دو نمونه محیط داخلی وجود داشت، یکی برای گیاهان نواحی مرطوب استوایی و دیگری جهت پوشش گیاهی آب و هوای گرم و معتدل؛ در تکمیل این دو، باغی بیرونی با محیطی وسیع برای گیاهان مناطق سردسیر در نظر گرفته شد.

سازه های درونی که تشکیل دهنده گلخانه هایی عظیم بودند،“بیوم” نامگذاری گردیدند که در منطقه شیبدار جبهه جنوبی گودال رسی ساخته شدند تا جلوه ای طبیعی به گیاهان ببخشند.

در ابتـدا تصمیم بر آن شد که دو بیـوم با ساختاری فلزی و شیشه ای ساخته شود و سازه سقف پایانه بین المللی واترلو در لندن به عنوان الگو برای آن دو انتخاب گردید. بنابراین از طراح پایانه یعنی دفتر معماری نیکولاس گریمشاو و همکاران در جهت تحقق این تفکر، برای همکاری دعوت به عمل آمد.

وجود درختان سر به فلک کشیده، باعث جلوگیری از رسیدن نور طبیعی خورشید به دیگر گیاهان می شد و این باعث می گردید تا گیاهان بخاطر برخورداری از نور خورشید به صورت غیر طبیعی رشد نمایند.

متخصصین سازه های فضایی پیشنهادی مناسب ارایه دادند: در قانون ژئودوزیک، اجزا در سطوحی صاف برای ایجاد فرمی منحنی به یکدیگر پیوند می خورند. یک خط ژئودوزیک، کوتاهترین فاصله بین دو نقطه در سطحی منحنی است و باعث ایجاد طرحی برای فرم آزاد و پابرجا می شود.

صاحب تفکر گنبد ژئودوزیک، معمار آمریکایی، ریچارد باکمینستر فولر (
Richard Buckminster Fuller
) بود، کسی که بزرگترین گنبد را در پاویون ایالات متحده در نمایشگاه جهانی (
Expo
) سال 1967 مونترآل کانادا با قطری معادل 250 فوت (76 متر) ایجاد کرد.

متخصصین سازه های فضایی مرو، دفتر معماری نیکولاس گریمشاو و همکاران و مهندسان سازه، آنتونی هانت و شرکا با همکاری یکدیگر بر روی نحوه تقاطع مجموعه ای از گنبدها کار کردند. آنها پی بردند که شیشه بسیار سنگین، انعطاف ناپذیر و خطرناک برای کاربردی اینچنینی است و همچنین دریافتند که “اتیل تترا فلوئور اتیلن” (
ETFE
) که فلوئور پلیمری با ویژگیهای کششی مناسب است، برای کاربرد در این پروژه، راه حل خوبی است. به علاوه، مقاوم و سبک وزن است (وزنی معادل یک درصد همان ابعاد شیشه دارد) و شفافیتی بالا برای عبور اشعه مـاوراءبنـفش دارد؛
ETFE
در مقـابل نور خـورشید فـرسایش نمی یابد و خاصیت عایقی بهتری نسبت به شیشه داراست. همچنین قابل بازیافت بوده و نیز مقاومتی معادل چهارصد برابر وزن خود دارد.

گرچه در برابر ایجاد سوراخهای سطحی حساس است، اما به سادگی با استفاده از نوارهای
ETFE
می توان آن را تعمـیر نمود. ورقه های
ETFE
بیش از بیست سال در باغ وحش بورگرز هلند پابرجـا مانده است. تصمـیم بر ساخت گرفـته شد؛ بیوم ها باید با ورقه های 3 یا 4 لایه ای
ETFE
پوشش می یافتند.

bagh5.gif

ساختمان:

در ابتدا، جداره های گودال را که بسیار ناپایدار بودند، با زاویه ای مناسب و ایمن برش دادند و لبه هایی تراس مانند ایجاد کردند. دو هزار تخته سنگ که تعدادی از آنها 40 فوت (12 متر) طول داشتند به سمت جداره ها رانده شدند تا مجدداً مورد استفاده قرار گیرند و در آنجا ثابت گردیدند.

فونداسیونهای بیوم ها در پایین و بالای دیواره های گودال با 5/6 فوت (2 متر) عرض، 5 فوت (5/1 متر) ضخامت و 2800 فوت (858 متر) طول گسترانیده شدند.

بیوم ها با جرثقیلی ترکیبی (ایستا و متحرک) و داربست برپا گشتند. داربستهای 192 فوتی (5/58 متری) ساخته شدند که بلندترین سازه داربستی جهان تا آن زمان بودند.

داربستها همچنین رکورد بزرگترین حجم سازه را با 9/6 میلیون فوت مکعب (195600 متر مکعب) شکستند. درصورتیکه اجزاء به دنبال یکدیگر در خطی مستقیم قرار می گرفتند، خطی به طول 230 مایل (370 کیلومتر) ایجاد می کردند.

دو بیوم بوسیله لینک که ساختمانی با سقفی پوشیده از چمن است و ترکیبی زیبا با مناظر اطراف خود پدید آورده، به یکدیـگر متـصل شـده اند و این احساس را بوجود می آورند که بیـوم ها از زمین روئیده اند.

گروه طراحی تمایل داشت که فضایی سبز در مرکز گودال ایجاد شود و مسیری برای بازدیدکنندگان بوجود بیاید تا سایت دلپذیرتر جلوه گر گردد.

تغییرات در وضعیت طبیعی زمین با ایجاد فضاهایی صمیمی مانند “وایلد کورن وال” و مجسمه هایی غیر معمول که دارای معنای خاصی می باشند، ایجـاد شد و از وضعیت پیشـین گودال، تنها خاطره ای برجای ماند. مسیرها و شیبراههای پیچدار، تصاویری زیبا از منظره سازی توسکانی پیش چشم بازدیدکنندگان پدید می آورند.

فضاهای معـماری، تنـها حدود یک چـهارم سـایت را به خود اختصاص می دهند، بقیه سایت شامل بخشهایی است که هریک مفهوم خاصی دارند و به میـزان قـابل توجـهی از گیـاهان منطقه معتدل و تنـدیس های طـراحی شـده توسط مشاورین کاربرد زمین پوشیده گردیده اند.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

کلبه چوبی

rustic-cabin-designs-1.jpg

rustic-cabin-designs-4.jpg

rustic-cabin-designs-2.jpg

rustic-cabin-designs-9.jpg

rustic-cabin-designs-3.jpg

rustic-cabin-designs-5.jpg

rustic-cabin-designs-6.jpg

rustic-cabin-designs-7.jpg

rustic-cabin-designs-8.jpg

rustic-cabin-designs-10.jpg

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

خانه های ویلایی

CplusC1.jpg

CplusC9.jpg

CplusC6.jpg

CplusC3.jpg

CplusC4.jpg

[TABLE=class: ncode_imageresizer_warning, width: 490]

[TR]

[TD=class: td1, width: 20][/TD]

[TD=class: td2]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

CplusC5.jpg

CplusC8.jpg

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

طرح انتقال پایتخت؛ راهکار یا راه فرار!!

چندی است که موضوع انتقال پایتخت از سوی برخی مسوولان دولتی مطرح شده و در اظهار نظرهای پراکنده ای که در این رابطه بیان گردیده، این طرح بعنوان ابتکاری که می تواند مشکل گرانی مسکن در کلانشهر تهران را حل نماید، معرفی شده است. نخستین بار که جابجایی پایتخت مورد توجه جدی دست اندرکاران امور قرار گرفت، در سالهای پایانی دهه 1360 و دوران پس از جنگ بود که معضلات و نابسامانی های فراوان در شهر تهران، باعث تبیین این گزینه گردید. امری که سرانجام با انتخاب غلامحسین کرباسچی بعنوان شهردار تهران و فعالیتهای گسترده ای که با حمایت های بیدریغ دولت وقت به انجام رساند و حداقل سبب ایجاد تغییراتی بسیار زیاد در منظر عمومی و تاسیسات روبنایی این کلانشهر گردید، به دست فراموشی سپرده شد.

اما طرح مجدد مساله انتقال پایتخت و پس از دو دهه حکایتی دیگر دارد. افزایش سرسام آور و ناگهانی قیمت مسکن در دو سال اخیر و در اثر ---------- های غلط اقتصادی دولت نهم –که علی رغم هشدارهای فزاینده کارشناسان اقتصادی مبنی بر عدم تزریق مستقیم پول حاصل از فروش نفت به جامعه بوجود آمده-، متولیان دولتی را به چاره جویی واداشته است. جابجایی پایتخت از تهران به هشتگرد (گزینه ای که ظاهرا از آن بعنوان جایگزین نام برده می شود)، از همین منظر مورد توجه قرار گرفته و به زعم دولتمردان می تواند سبب ایجاد شوک به بازار مسکن و تعدیل قیمت ها گردد.

حقیقت این است که سابقه توجه کشورها به انتقال پایتخت ها و انجام اقدامات عملی در این زمینه به حدود 5 دهه قبل باز می گردد. ریودو ژانیرو در برزیل، آنکارا در ترکیه، اسلام آباد در پاکستان و... نمونه هایی از این دست هستند که اکثرا نیز بصورت شهرهای جدید و نوبنیان شکل گرفتند. و نکته جالب اینکه عمده این موارد نیز در کشورهای در حال توسعه بوده و تقریبا در تمامی موارد نیز با شکست در دستیابی به اهداف تبیین شده و ازدیاد مشکلات همراه گردیده اند. آنچنانکه امروزه، نظریه انتقال کامل پایتخت ها از نقطه ای به نقطه دیگر تقریبا بطور جدی در هیچ کشوری از جهان در دستور کار قرار ندارد.

مساله انتقال پایتخت ها را در واقع می توان در زیر مجموعه رویکردهای سنتی به مساله شهر و شهرنشینی دسته بندی نمود. در این نوع طرز نگرش که "ضد شهری" می باشد، ازدیاد جمعیت در شهرها بعنوان پدیده ای خطرناک تلقی گردیده و جملگی ---------- ها درجهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و محدود کردن هرچه بیشتر ساکنان شهرها تنظیم می گردد.

این در حالی است که در رویکردهای جدید که بویژه در آستانه هزاره سوم بیش از پیش بر آن تاکید می گردد به پدیده ازدیاد جمعیت در شهرها، شکل گیری کلانشهرها و تمرکز خدمات در یک محدوده بعنوان یک پدیده مثبت که می تواند موجب افزایش بهره وری ساکنان از تسهیلات موجود و کاهش مصرف انرژی گردد، نگریسته می شود.

برهمین اساس، بیان می گردد که کلانشهرها پدیده هایی نوین، جهانی و ماندگارند و بویژه از ابعاد اقتصادی، ---------- و فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند. و اینکه تغییر پایتخت ها نه تنها فاقد توجیه اقتصادی می باشد بلکه در وضعیت پایتخت های سابق نیز تاثیر چندانی نداشته و این شهرها با وجود معضلات موجود کماکان به رشد خود ادامه خواهند داد. نکته مهم در این ارتباط و در جهت اجتناب از مشکلات مرتبط با کلانشهرها، ایجاد یک مدیریت شهری واحد، منسجم، علمی و کارامد می باشد که بتواند از پتانسیل های انسانی و اقتصادی موجود در کلانشهرها به بهترین شکل ممکن استفاده نموده و تهدیدها را به فرصت ها بدل نماید.

درنهایت اینکه به نظر می رسد بحث انتقال پایتخت از تهران، بیشتر از آنکه راهکاری در جهت حل مشکلات باشد، یک نوع فرافکنی و فرار از مواجهه با مسائل و چاره اندیشی برای آنها و به نوعی پاک کردن صورت مساله است. امری که با توجه به ضعف های بنیادین در زیرساخت های شهری در کشورمان همچون راه، وسایل حمل و نقل عمومی، تاسیسات زیربنایی و...، می تواند به گسترش نابسامانی های موجود نیز بینجامد. گرچه ایجاد قطب های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و فناوری در اطراف کلانشهر تهران و تمرکز ارائه خدمات تخصصی در آنها و البته به شرط فراهم نمودن زیرساخت ها و امکانات لازم (همانند تجربه پوترایاجایا در مالزی و یا طرح شهر آفتاب در اطراف فرودگاه بین المللی امام خمینی) می تواند بعنوان اقدامی تاثیرگذار مورد توجه قرار گیرد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

ساختمان REN در شانگهای چین

ساختمان REN یک مجموعه متشکل از سالن های کنفرانس، ورزشی و هتل است که برای نمایشگاه جهانی 2010 در شانگهای چین پیشنهاد گردیده است. این بنا به شکل دو ساختمان که درنهایت در یکی ترکیب می شوند، متظاهر گردیده است.

www.arkitectrue.com

اولین ساختمان که از آب بیرون می آید به فعالیتهای مرتبط با جسم و بدن مرتبط است و مراکز ورزشی و پرورش آبی را در خود جای داده است. دومین ساختمان که از خشکی منشاء می گیرد به روح و روان اختصاص یافته و مرکز کنفرانس و تسهیلات ارتباطی را در خود مستقر نموده است. این دو ساختمان در یک هتل 100 اتاقه، بنایی برای زندگی، به یکدیگر می رسند.

www.catalyststudios

نکته جالب توجه اینکه این مجموعه نمایانگر واژه چینی "مردم" است (که شبیه نماد 8 فارسی است) و یک نشانه شهری قابل تشخیص برای نمایشگاه جهانی در چین می باشد.

wp-

پی نوشت: گرچه این مجموعه به لحاظ ایده پرداری و فرم حجمی فانتزی آن بسیار قابل توجه است اما حداقل در تصاویر سه بعدی ارائه شده از آن بیشتر به یک اسباب بازی می ماند تا یک ساختمان و بنای معماری و به نظر می رسد که به منظور تحقق پذیری و با توجه به الزامات سازه ای به ناچار باید دچار تغییراتی گردد.

news

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

معرفی بافت قدیم بوشهر با نگاهی به محله بهبهانی ها و عمارت طاهری

بوشهر ..شهری میان آب و خشکی. نامی که با شنیدنش نقشه ی ایران در ذهنم نقش می بندد و مکان آن. آن پایین ها جایی که آبی دریا آغازی می شود برای بندر شدنش. نامی که در گذر زمان تغییر را پدیرفته است. تغییر یافته کلمه "بوخت اردشیر" است به معنای شهر رهایی..شهر نجات و شهری که اردشیر در آن رهایی یافت. بوشهر جانشین بندر باستانی و پر اهمیت ریشهر است که امروز آثار و بقایای آن در جنوب شبه جزیره بوشهر و در کنار محله ریشهر دیده می شود.

بافت قدیمی بوشهر دارای چهار محله است ,که عبارتند از محله های بهبهانی ,شنبدی,دهدشتی و کوتی. نام گذاری این محلات با توجه به ساکنین اولیه آنها صورت گرفت.

از کوچه های باریک و بلند محله بهبهانی گذر می کنم، این کوچه ها باد را در خود اسیر می کنند . کوچه هایی که عمود بر خط ساحل ساخته شده اند. می گویند اینجا معماری اش 2آلیسم است یعنی در عین حال که درون گراست برون گرا هم است همانند مردمانش. با حضور در این بافت می توان مفهوم خانه را درک کرد ،خانه ای که بر اساس نیازهای معنوی و اقلیمی ساخته شده است.

bushehr02.jpg

با عبور از خط کنار ساحل به در عمارتی می رسم:کوبه را در دستم می گیرم و آن را به در چوبی می کوبم . پیرزنی آرام از اتاق 5دری خارج می شود ،قلیانش را بر روی طارمه می گذارد ،مقنارش را از روی در 9 پر بر می دارد وآرام آرام به سمت در می آید، سلام!

وارد که می شوم در فضایی قرار می گیرم که این روزها در دانشگاه به آن ---------- می گویند. قابی از قسمتی از خانه،هدیه ای است که معمار آن خانه در بدو ورود به من می دهد. قاب زیبایی که بر کنجکاویم می افزاید برای کشف آن.

حیاط،حیاطی که در دل خانه جای گرفته است،کوچک و اختصاصی که از هر عنصر زیبایی تکه ای برایمان نگه داشته است..تکه ای از آسمان، تکه از حضور همیشه باد، تکه ای از خاک و زمین، تکه ای از دریا و آتش همیشه فروزان تنور پخت نان

حیاطی که فقط مختص خودمان است ،هیچ نگاهی به آن سرک نمی کشد و در یک کلام می توان گفت حریم خصوصی را بهتر از این نمی شود خلق کرد. به هر طرف که نگاه می کنم زیبایی های منحصر به فردی را پیدا می کنم .

قوس بالای درها که همانند یک چشم است پر از شیشه های رنگی . شیشه هایی که با تغییر زاویه تابش خورشید رنگ هایش را به درون خانه پمپاژ می کند و باعث فراری دادن حشرات مضری می شود که می خواهند چوب های درون خانه را تخریب کنند.

کرکره های چوبی عمودی در جلوی فضای باز خانه دیده می شود ، این جا همه چیز کنترل شده است حتی نور خورشیدش!

درهای تو در تو ،درهایی که از همه ی اتاق ها رد می شود و آخرین بازشو آن به کوچه می رسد. هنوز هم می شود دویدن بچه ها را از این اتاق ها و درهای تو در تو تصور کرد و دید.

طبقه پایین جنبه خدماتی دارد،کارهایی که امروزه در خانه های ما بخش اعظمش بر دوش آشپزخانه است. اهالی خانه برای فرار از رطوبت و همین طور دید بهتر و استفاده از باد به طبقات بالاتر می رفتند. به عبارت دیگر در این معماری تقسیم فضاهای خدماتی و زندگی در ارتفاعات و طبقات صورت می گرفته است. از طریق پله های حلزونی گوشه حیاط به طبقه بالا می روم . هر کس که ساکن این خانه و در طبقه بالا بوده است،مطمئنا خوشبخت ترین ساکن آن بوده است. از نظر من پنجره ها و بازشوها در این وادی در طبقه بالا فقط پنجره نیستند،نام آنها قاب پویاست. قابی از دریا که گاهی طوفانی است ،گاهی آرام و گاهی مرموز!

عمارت طاهری

تزئینات این خانه محدود به بازشوهای چوبی،کرکره ها،شیشه های رنگی،شناشیر های چوبی و...

نمی شود، بلکه ترکیب هایی که با طبیعت می سازد آن را زیبا کرده و از تزئینات آن محسوب می شود.

در عین حال که این خانه سنتی است اما طراحی مدرنی دارد. خطوط و ترکیب احجام و فضاهای خالی و پری که می سازد مصداق این سخن است . حیاط ها امروزه نقش جدا کننده فضای بیرون از خود خانه است، اما در معماری بوشهر نقش آن محفوظ است و در یک کلام حیاط دارای حیات بوده است. هیچ چیز بیهوده نبوده است . اگر آن پلکان حلزونی گوشه خانه تا به پشت بام می رفته است ، علتش این بوده که دنیای زیبایی آن بالا در انتظارمان است. فضای پشت بام که امروزه تبدیل به فضای تاسیساتی شده است، آن موقع فضایی بوده است که کف آن سقف طبقه زیرین بوده و سقف آن آسمان و دید آن به وسعت دریا. و شب ها مکانی بوده است که ساکنان خانه را به ضیافت ستاره ها دعوت می کرده تا قلیانی بکشند ، تا ناخدا از صید بگوید و بی بی از گبه بافی اش.

شناشیر های چوبی بهترین فضای ارتباطی است . در عین حال که عملکرد دارد ، زیباست. شاید بتوان نام آن را تغییر داد...شناشیر راهرویی است در آسمان که چوبی است و مشرف به حیاط و یا کوچه.

با حضور در این خانه و مقایسه ان با خانه های فعلی بوشهر ، تمام مفهوم های خانه در ذهنم جا بجا می شود.

پیرزن به اتاق آب انبار می رود ،مقنارش را از سرش در می آورد، باد بوی موهای او را با خودش می آورد ،بویی به رنگ حنا

لباسهایش را می شوید ،او رخت هایش را در طبقه بالا روی شناشیر به باد می سپارد....

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

طراحی فرمال دکل های برق فشار قوی Land of Giants

دو طراح خوش ذوق دکلهای برقی که قرار است جریان الکتریسیته را در ایسلند منتقل کنند به شکل انسانهای غول پیکری فولادی طراحی کردند.این انسانهای غول پیکر که ارتفاع آنها به 30 متر می رسد می توانند نور را به خانه های ایسلند برسانند.دو معمار آمریکایی به نامهای "جین چوی" و توماس شاین" در استودیوی خود در ماساچوست آمریکا تصمیم گرفتند در رقابتی که شرکت انتقال برق ایسلند برای طراحی سیستم برق رسانی سراسری این کشور برگزار کرده بود شرکت کنند و از هنر برای طراحی دکلهای برق فشار قوی بهره گیرند.

dzn_Land-of-Giants-by-Choi-+-Shine-Architects-4.jpg

یکی از شرایط شرکت در این رقابت برای طراحی دکلهای شبکه جدید برق 220 کیلوولت، این بود که دکلها با طراحیهای فعلی متفاوت باشند.نتیجه این شرط، طراحی 12 غول دیدنی فولادی است که بر روی سرزمین ایسلند راه می روند.این پروژه که Land of Giants (سرزمین غولها) نام دارد می تواند تصوری را که مردم از دکلهای زشت و عظیم برق فشار قوی دارند از بین ببرد و منظره ای دیدنی را برای کسانی که در جاده ها در حرکتند ایجاد کند.این دکلهای انسان نمای 30 متری، کابلهای برق را بر روی بازوهای خود حمل می کنند.

dzn_Land-of-Giants-by-Choi-+-Shine-Architects-3.jpg

حالت این غولها در موقعیتهای مختلف متفاوت است به طوریکه به نظر می رسد در حال حرکتند و یا خم و راست می شوند.براساس گزارش تلگراف، هزینه ساخت این دکلها تفاوت چندانی با هزینه ساخت دکلهای معمولی ندارد و تنها طراحی زیبای آنها به شبکه برق رسانی ایسلند جلوه داده است.هرچند شرکت برق رسانی ایسلند هنوز در حال بررسی بودجه این طرحها است دکلهای برق به شکل انسان برنده جایزه معماری ساخته نشده" (Unbuilt Architecture Award ) انجمن معماری بوستن شده اند. این جایزه همه ساله به بهترین طراحیهای معماری که هنوز ساخته نشده اند اعطا می شود.
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در تاپیک ها، اگر سوال يا نظر خاصي نداريد لطفا فقط از دکمه می پسندم و ... استفاده کنيد. نظراتي مانند مرسی، خوب بود، ممنون و ... شامل اسپم هستند و باعث کاهش کيفيت پست ها مي شوند.

بالا آوردن تاپیک ها و پست ها قبل از 48 ساعت ممنوع است و موجب حذف آنها خواهد شد.

لطفا به جای بروز کردن تاپیک های قدیمی در نظر شروع یک تاپیک جدید باشید مگر این که لازم به بروزرسانی تاپیک مربوطه باشد.

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...

اطلاعات مهم

لطفا قبل از عضویت و همکاری با ما قوانین را مطالعه کنید.